Consiliul UE a adoptat luni, în primă lectură, o serie de norme pentru reforma transportului feroviar de călători, care vor consolida drepturile tuturor pasagerilor, dar în special pe ale celor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă. Totodată, inițativa este menită și să faciliteze transportarea bicicletelor cu trenul, se arată într-un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, Consiliul UE a adoptat luni o serie de norme revizuite, care includ multe alte îmbunătățiri, precum dispozițiile consolidate privind redirecționarea și utilizarea biletelor directe, ce sunt menite să ofere o mai bune protecție a călătorilor în eventualitatea pierderii legăturilor.
„Această reglementare reprezintă un pas major în ceea ce privește accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă la serviciile feroviare. Administratorii de infrastructură și întreprinderile feroviare vor trebui să se adapteze și să facă treptat serviciile feroviare accesibile tuturor. O altă reușită a acestei reglementări este obligația de a oferi spații pentru biciclete în trenuri. Integrarea modurilor de transport ușor vor îmbunătăți mobilitatea pasagerilor și va crește atractivitatea căilor ferate”, a declarat Pedro Nuno Stantos, ministru portughez pentru Infrastructură și totodată actual președinte al Consiliului UE.
Odată cu noile reguli, pasagerii se vor bucura de o protecție mai mare într-un număr crescut de servicii feroviare diferite, însă un număr mare de scutiri permise de reglementările în vigoare vor fi eliminate treptat.
În viitor, pasagerii cu dizabilități sau cu mobilitate redusă se vor bucura de drepturi mai puternice, în contextul în care actuala scutire a trenurilor regionale de la majoritatea dispozițiilor referitoare la persoanele din această categorie va fi complet eliminată până în 2023. De la acea dată, dreptul de a primi asistență la urcarea și debarcarea din trenuri va fi valabil în toate trenurile regionale și de lungă distanță în UE, cu condiția ca personalul să fie instruit în acest sens.
Alte îmbunătățiri se referă la dreptul de a cumpăra un bilet la bord dacă nu există o alternativă accesibilă în prealabil, o mai bună furnizare de informații, instruirea personalului și reguli mai clare pentru compensarea echipamentelor de mobilitate pierdute sau deteriorate.
Pentru a încuraja mobilitatea „verde”, va fi mai ușor pentru pasageri să își transporte bicicleta cu trenul. Întreprinderile feroviare vor fi obligate să doteze trenurile cu spații în acest sens, iar călătorii vor primi informații cu privire la gradul de ocupare. Regula generală prevede cel puțin patru spații pentru biciclete în fiecare tren.
Companiile feroviare vor fi încurajate să își mărească oferta de bilete directe. Acestea sunt bilete unice valabile pentru etape succesive într-o călătorie și garantează drepturile la redirecționare și despăgubiri în caz de întârzieri sau de pierdere a legăturilor. Biletele directe vor fi obligatorii în scenariul în care trenurile de legătură sunt administrate de aceeași întreprindere feroviară, spre exemplu atunci când călătoria presupune o legătură între un tren regional și unul de lung parcurs.
Călătorii vor trebui să fie clar informați dacă biletele cumpărate într-o singură tranzacție reprezintă un bilet direct. În caz contrar, întreprinderea feroviară va avea aceleași responsabilități ca în cazul în care aceste bilete ar constitui un bilet direct.