Ministerul Afacerilor Externe (MAE) explică prin intermediul unui comunicat de presă cum a contribuit alătiri de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, la informarea cetățenilor din străinătate în vederea facilitării exercitării de către aceștia a dreptului de vot.
MAE a mintește că pentru acest scrutin, cetățenii români din străinătate au avut posibilitatea de a opta pentru votul prin corespondență și de a solicita înființarea unei secții de votare prin intermediul platformei www.votstrainatate.ro.
Perioada de înregistrare pe portalul menționat s-a încheiat la 15 septembrie 2019. Conform informațiilor furnizate de AEP, aproximativ 80.000 de alegători români au decis să se înregistreze pentru votul prin corespondență sau votul la secția de votare.
“În perioada 2 august-15 septembrie 2019, MAE a demarat o campanie de comunicare (atât la nivelul Centralei MAE, cât și la nivelul misiunilor diplomatice și consulare ale României în străinătate), cu accent pe: promovarea votului prin corespondență și la secția de votare; promovarea prin intermediul radiodifuzorilor a unui spot video/audio sub forma unui mesaj de interes public care promovează votul prin corespondență – conform Recomandării CNA nr 19 din 20 august; promovarea prin intermediul canalelor de social media ale MAE (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube); promovarea platformei www.votstrainatate.ro prin diverse mijloace de comunicare, inclusiv prin difuzarea de materiale informative prin intermediul companiilor aeriene Tarom și Blue Air; publicarea pe paginile de internet ale Radio România Actualități și TVR a unui vizual care să permită accesarea directă a platformei www.votstrainatate.ro; organizarea de către misiunile diplomatice și consulare ale României a numeroase întâlniri cu reprezentanți ai comunităților de cetățeni români din statele de reședință în vederea prezentării, respectiv clarificării, prevederilor legislative care reglementează acest scrutin”, se arată în comunicatul MAE.
În perioada 2 august – 15 septembrie 2019, eforturile de comunicare ale MAE au vizat ambele opțiuni de exercitare a votului în străinătate (prin corespondență și la secția de votare), cu accent pe votul prin corespondență.
“Votul prin corespondență este modalitatea de vot cu cel mai mare potențial de reducere a gradului de aglomerare la nivelul secției de votare, deoarece permite exercitarea dreptului de vot în deplină siguranță, fără ca cetățeanul român să se deplaseze la sediul secției de votare și fără costuri.
De asemenea, cu sprijinul TVR Internațional, MAE a realizat scurte materiale video cu ambasadori ai României din state europene, având ca principal obiectiv promovarea votului prin corespondență și înregistrarea cetățenilor români din străinătate pe platforma www.votstrainatate.ro. Aceste materiale video au fost utilizate atât în mediul online, pe contul de Facebook al MAE, cât și în cadrul emisiunilor TVR Internațional.
În același timp, MAE a promovat pe contul propriu de Facebook votul prin corespondență, inclusiv cu sprijinul persoanelor publice cu notorietate în mediul online, precum și a studenților aflați la studii în străinătate, cu sprijinul Ligii Studenților Români din Străinătate.
În continuarea promovării înregistrării pe www.votstrainatate.ro, MAE a distribuit către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din Europa 100.000 de pliante care au încurajat înscrierea pe platforma administrată de AEP.
În perioada 2 august – 15 septembrie 2019, campania de comunicare online a MAE a însumat peste 70 de postări pe canalele proprii de Facebook, Twitter, Instagram și YouTube, cu aproximativ 600.000 de vizualizări și aproximativ 51.500 de interacțiuni.
Complementar, misiunile diplomatice și oficiile consulare au postat, în mod constant, pe paginile proprii de Facebook și Twitter informații utile pentru cetățenii români din statul de reședință. Astfel, mai mulți ambasadori au încurajat membrii comunității românești la nivel local să se înregistreze pe portal, împărtășind, la rândul lor, experiența proprie privind procedura de înregistrare pe platformă.
Obiectivul campaniei de informare a fost ca, pe durata celor 45 de zile, Ministerul Afacerilor Externe să vină în sprijinul cetățenilor români din străinătate, prin furnizarea de informații utile în formate diverse: text, video, audio și foto.
În perioada următoare, campania de comunicare va urmări promovarea modalităților de exercitare a votului în străinătate, respectiv prin corespondență și la secție (de exemplu: cetățenii români vor fi încurajați să se prezinte la cea mai apropiată secția de votare, în oricare din cele trei zile de vot; promovarea importanței transmiterii în timp util a plicului cu votul prin corespondență etc.)”, se mai precizează în comunicat.