UPDATE // La redeschiderea după 16 ani a unei căi ferate România – Ucraina, trenul s-a blocat în cablurile de electricitate și a fost dirijat cu prăjina / Precizările CFR SA
UPDATE // CFR SA a transmis un punct de vedere referitor la acest incident în care precizează că o garnitură specială ucraineană de probă, compusă dintr-un vagon de măsurat și locomotivă pentru linii cu ecartament larg, cursa respectivă având drept scop tocmai verificarea liniei.
Compania mai precizează că în România, niciun operator de transport feroviar nu deține acest tip de locomotivă.
După 16 ani în care linia nu a fost folosită, miercuri a circulat primul tren Câmpulung la Tisa – Sighetu Marmației, format dintr-o locomotivă și un vagon ale Căilor ferate Ucrainene – Ukralizniția, însă primul tren de probă a dat peste unele „obstacole” pe drum.
Ultimul tren Câmpulung la Tisa – Sighetu Marmației circulase în 2007și era să fie confiscat de vameși
„La o trecere la nivel cu calea ferată, locomotiva s-a dovedit a fi prea înaltă, iar un feroviar a folosit o prăjină pentru a înălța firele electrice și de comunicații de deasupra.
Abia după această „manevră feroviară” iscusită și „modernă” garnitura și-a putut continua călătoria”, notează ClubFeroviar.ro.
ClubFeroviar.ro menționează totuși faptul că a fost vorba de un tren de probă. „Sperăm că până la reluarea oficială a circulației se va rezolva și problema cu cablurile de la trecerea la nivel respectivă”, scrie publicația.
Ultimul tren de călători între Ucraina și România, prin cele două puncte de frontieră – Teresva (UZ), respectiv Câmpulung la Tisa (CFR) – circulase pe 17 octombrie 2007.
Atunci, în urma controlului vamal, au fost descoperite mai multe cartușe de țigări de contrabandă ascunse printre scaunele trenului.
Vameşii români din Câmpulung la Tisa au vrut inţial să confişte trenul venit din Ucraina, însă, după cinci ore de cercetări l-au lăsat să se întoarcă peste graniţă. Era singurul tren de călători care ajungea în această gară.
Redăm integral precizările CFR SA:
În data de 22.02.2023, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) a circulat, la solicitarea reprezentanților UZ, o garnitură specială ucraineană de probă, compusă dintr-un vagon de măsurat și locomotivă pentru linii cu ecartament larg (și nu automotor de probă, cu care UZ a circulat pe relația Berlibas (UZ) – Valea Vișeului (CFR), în luna octombrie 2022), cursa respectivă având drept scop tocmai verificarea liniei CF și a gabaritului de liberă trecere pe întregul traseu.
Trebuie menționat faptul că, în România, niciun operator de transport feroviar nu deține acest tip de locomotivă.
În ceea ce privește cablurile de fibră optică de la respectiva trecere la nivel cu calea ferată, acestea nu aparțin companiei noastre, iar după cursa de probă, la solicitarea Regionalei CF Cluj, societatea care deține/administrează cablurile respective a intervenit operativ pentru întinderea cablurilor în zona trecerii la nivel, fiind astfel asigurat gabaritul de liberă trecere pentru acest tip de locomotivă.
Referitor la lucrările de reparații, executate în regie proprie de Regionala CF Cluj pe linia CF Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), în lungime de 40,44 km, acestea au fost finalizate integral până la sfârșitul anului 2022, informații pe care compania le-a anunțat oficial și se regăsesc inclusiv pe pagina oficială de facebook a companiei – https://www.facebook.com/cfrinfrastructura.
Precizăm, de asemenea faptul că, lucrările de reparații executate de SRCF Cluj în regie proprie, în perioada septembrie 2022 – decembrie 2022, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), au avut drept scop reluarea și fluidizarea traficului feroviar transfrontalier prin cele două granițe feroviare cu UZ, pe unde de mai bine de 16 ani, Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren.
Reamintim de asemenea, informațiile oficiale transmise în 2022 de CFR SA privind redeschiderea celor două granite cu UZ, perioadele de probe efectuate de Căile Ferate Ucrainene și relațiile pe care UZ a pus în circulație garnituri feroviare:
► CFR SA a redeschis punctul feroviar de frontieră Valea Vișeului pe 12 octombrie 2022, primul tren de probă UZ (AUTOMOTOR) a circulat pe linia Berlibas (UZ) – Valea Vișeului (CFR) în data de 8 noiembrie 2022, iar din data de 17 ianuarie 2023, Căile Ferate Ucrainene (UZ) au pus în circulație primele trenuri pe relația Rakhiv – Valea Vișeului.
► CFR SA a redeschis punctul feroviar de frontieră CÂMPULUNG LA TISA în data de 15 noiembrie 2022, iar primul primul tren de probă UZ (vagon de măsurat și locomotivă) a circulat pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) în data de 22 februarie 2023.
Tot în acest context, vă reamintim faptul că, în anul 2022, CFR SA a mai redeschis și stațiile de frontieră FĂLCIU (pentru traficul de călători) și GALAȚI LARGĂ (pentru traficul de marfă) la granița cu Căile Ferate din Republica Moldova (CFM), singura stație feroviară de frontieră solicitată după 22 de ani, de CFM, fiind linia cu ecartament larg Galați Largă – Post Docuri, pentru traficul trenurilor de marfă.
Nu mai puțin important este faptul că, odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, CFR SA a depus eforturi susținute pentru a face față creșterii capacității transportului feroviar, înregistrat anul trecut atât prin punctele de frontieră de la granița cu Ucraina (Halmeu, Câmpulung la Tisa, Valea Vișeului, Vicșani), dar și cele de la granița cu Republica Moldova (Cristești Jijia, Socola, Fălciu și Galați Largă), prin lucrările executate în regie proprie, lucrări care au avut drept scop atât reluarea traficului feroviar pe linii CF (ecartament larg/ecartament normal) închise cu ani în urmă, dar și îmbunătățirea condițiilor de tranzitare și de manevră pe liniile din stațiile de frontieră sau din stațiile adiacente (Dornești, Dărmănești, Milisăuți și Văratec).
Lucrări de reparații, pe linii cu ecartament larg și normal, derulate și finalizate în anul 2022, în stațiile de frontieră cu UZ/CFM:
STAȚIA DE FRONTIERĂ HALMEU – granița cu UZ
► redeschise 6 linii CF (4 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)
► consolidare 16 linii CF (ecartament normal/ecartament larg)
► consolidare 47 de aparate de cale
STAȚIA DE FRONTIERĂ VALEA VIȘEULUI – granița cu UZ
► redeschisă Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), linie cu ecartament
STAȚIA DE FRONTIERĂ CÂMPULUNG LA TISA
► redeschisă CÂMPULUNG LA TISA (CFR) – TERESVA (UZ), linie cu ecartament
STAȚIA DE FRONTIERĂ VICȘANI – granița cu UZ
► redeschise 13 linii CF (6 linii cu ecartament normal, 7 linii cu ecartament larg).
STAȚIA DE FRONTIERĂ FĂLCIU – granița cu CFM
► redeschisă linia CF Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră
STAȚIA DE FRONTIERĂ CRISTEȘTI JIJIA – granița cu CFM
► redeschise 5 linii CF (3 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)
STAȚIA DE FRONTIERĂ SOCOLA – granița cu CFM
► redeschise 2 linii CF (ecartament larg și ecartament normal)
STAȚIA DE FRONTIERĂ GALAȚI LARGĂ – granița cu CFM
► redeschise 2 linii CF, respectiv linia CF Galați Largă Ana – Galați Bazin – Galați Mărfuri – Port Docuri (ecartament larg) și linia CF Siloz Port Docuri – Galați Mărfuri – Galați Călători (ecartament normal).
Un important producător și exportator mondial de cereale, exporturile de cereale ale Ucrainei au scăzut cu 28,7% la 30,3 milioane de tone în sezonul 2022/23 din 20 februarie, lovite de o recoltă mai mică și de dificultăți logistice cauzate de invazia rusă.