Cumpărătorii pot cădea foarte ușor în capcana etichetelor „bio”, care te anunță că produsul pe care tocmai ce l-ai adăugat în coș este unul ecologic și sustenabil.
Nu există magazine fără astfel de produse cu etichete care să te anunțe că este vorba despre un produs „eco”, însă există cazuri suficiente în care aceste inscripții sunt unele false, doar pentru a-i face pe cumpărători să creadă că achiziționează produse sustenabile.
Nu toți producătorii sunt cinstiți și unii lipesc astfel de etichete doar pentru a le lua ochii cumpărătorilor.
Potrivit unui raport adoptat de Parlamentul European, produsele nu pot fi inscripționate cu o astfel de etichetă atâta timp cât nu există dovezi care să o susțină.
De la mâncare și până la produse de igienă, haine, bijuterii sau chiar electrocasnice, este imposibil să nu găsim mii de produse semnalizate la raft ca fiind sustenabile. Din păcate însă, nu de puține ori cădem în capcană, întrucât etichetele sunt false și nu reflectă realitatea, ne avertizează comisarii europeni.
Așadar, Parlamentul European vine cu reguli stricte de etichetare pentru acest sector, potrivit stirileprotv.ro.
Conform unui regulament adoptat recent, este interzisă folosirea unor termeni precum „ecologic”, „natural”, „biodegradabil” sau „eco”, dacă pe etichetă nu sunt trecute și dovezile aferente, care să susțină cele prezentate pe produs. Mai precis, este nevoie de certificările pe care companiile le-au obținut și care atestă că produsele lor sunt în realitate unele prietenoase cu natura sau obţinute prin metode naturale, fără chimicale.
„Nu mai lasă companiile să-şi pună tot felul de etichete despre cât de verzi sunt ele sau sustenabile fără să aibă un mecanism de certificare aprobat fie de Uniunea Europeană fie de Statele Membre.”, a explicat Nicu Ștefănuță, europarlamentar în comisia de mediu.
Sursa citată anterior precizează faptul că, în cazul alimentelor, pentru a se confirma legitimitatea etichetei „bio”, produsele trebuie să aibă sigla „ae”, care garantează că acestea provin din agricultură ecologică, certificarea dată de ministerul agriculturii, sau logo-ul Uniunii, frunzulița cu stele, plus numele și codul organismului de control.
„Au apărut produse ce au introdus în numele propriul al produsului cuvântul bio, creând confuzie. Vom iniția la nivelul săptămânii viitoare, deja am purtat discuții, cu cei de la înregistrarea mărcilor, pentru a stabili clar că în compoziția numelui acestora nu pot apărea cuvinte ce sugerează consumatorului caracteristici pe care, de fapt, produsul nu le are.”, a adăugat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Practicile de acest fel, folosite de producători, se încadrează la înșelătorie și sunt pedepsite cu amenzi de până la 200.00 de lei, în funcție de cifra de afacere, mai scrie sursa citată.