Românii se numără printre cetățenii europeni care evită cel mai puțin să furnizeze informații personale serviciilor de rețea sociale sau profesionale din motive de securitate. Potrivit unor date publicate de InfoCons, 1 din 4 cetățeni cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, din statele membre ale Uniunii Europene, susțin că, în anul 2019, au evitat să ofere informații personale serviciilor de rețea sociale sau profesionale.
Concret, cetățenii europeni cei mai preocupați de acest subiect sunt cei din Franța (40%), Olanda (39%), Finlanda (37%), Slovacia (36%) și Suedia (36%).
La polul opus, statele unde doar o mică parte a populației evită să furnizeze date cu caracter personal sunt Lituania (6%), Bulgaria și Ungaria (ambele 8%), Croația și România (ambele 9%).
În aceste condiții, este important ca oamenii să țină cont de mai multe aspecte atunci când sunt puși în situația de a-și oferi datele personale în mediul online.
”Dacă alegeţi să faceţi cumpărături online sau să participaţi la licitaţii online, asiguraţi-vă că sunteţi la curent cu politica de rambursare şi de gestionare a proceselor de litigii şi fiţi atent să nu vi se taxeze un preţ excesiv. De asemenea, este recomandat să utilizaţi un serviciu de custodie. Acest serviciu va reţine plata dumneavoastră şi o va trimite vânzătorului odată ce aţi confirmat primirea articolului achiziţionat. De regulă, se percepe o mică taxă pentru acest serviciu”, transmit reprezentanții InfoCons.
De asemenea, nu este recomandată achiziționarea de produse de la ofertanţi evaluaţi slab pe site-urile de licitaţii. Utilizatorii trebuie să se asigure că aleg să facă cumprături doar de pe ”site-uri legitime”.
Totodată, nu trebuie să se răspundă e-mailurilor spam, chiar dacă este vorba despre mesaje trimise pentru dezabonare.
”Nu faceţi click pe link-uri şi nici nu apelaţi numere de telefon listate într-un e-mail spam. Asiguraţi-vă că deţineţi software de protecţie şi consultaţi un specialist în calculatoare”, mai avertizează specialiștii.
Utilizatorii trebuie să știe și că în situația în care într-un e-mail sau o fereastră pop-up li se oferă un produs sau un serviciu de care sunt interesați, iar oferta pare rezonabilă, ei trebuie să se asigure că au înțeles termenele, condițiile și costurile implicate înainte de a cumpăra respectivul produs sau serviciu și înainte de a-și oferi datele personale.
În același timp, oamenii trebuie să se întrebe de fiecare dată dacă deschizând un e-mail care pare suspect nu pun în pericol securitatea propriului calculator.
“Ținând cont de perioada în care ne aflăm majoritatea dintre noi suntem tentați să achiziționăm produse online iar odată cu acestea furnizăm informații personale fără să ne gândim la consecințe. Ni se cer foarte multe date pentru livrarea produselor sau pentru emiterea documentelor fiscale, date care sunt transmise și firmelor de curierat, nu numai agentului economic de la care achiziționăm. Oare ce se întâmplă cu aceste date? Sunt toți acești agenți economici operatori de date cu caracter personal?“, a declarat Sorin Mierlea, președintele InfoCons.