În pragul noului an școlar, un raport UNICEF arată că 1 din 4 școli din România nu avea, în 2019, acces la dotări de bază care să permită elevilor spălarea mâinilor cu apă și săpun
În pragul începerii noului an școlar, în condiții speciale din cauza pandemiei de coronavirus, un raport UNICEF arată că Români nu poate asigura tuturor copiilor condiții de igienă minime în incinta unităților de învățământ.
1 din 4 școli din România nu deținea în 2019 dotările minime necesare spălării mâinilor
Potrivit Programului comun de monitorizare (PCM) al OMS și UNICEF, una din patru școli din țara noastră nu deținea în 2019 dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă și săpun, o condiție esențială pentru funcționarea în siguranță a școlilor în contextul pandemiei de COVID-19.
Mai mult, specialiștii arată că doar 72% dintre școlile din România aveau un minim acces la apă potabilă curată și la instalații sanitare de bază. Asta înseamnă că 28% din unitățile de învățământ nu au nici8 măcar acces la apă potabilă.
„Copiii români trebuie să poată continua să învețe. Educația formală a fost în mare parte întreruptă la începutul lunii martie. Deși revenirea în școli ar trebui să se producă în condiții de maximă siguranță pentru copii, familiile lor și cadre didactice, una din patru școli nu are acces la dotări corespunzătoare pentru asigurarea igienei mâinilor, la apă potabilă curată și la instalații sanitare sigure. Momentul de față prezintă cea mai bună oportunitate de a răspunde acestei provocări o dată pentru totdeauna. Să reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotări funcționale pentru asigurarea igienei atât de importante pentru sănătatea lor”, a afirmat Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF în România, citat într-un comunicat de presă, potrivit Hotnews.
La nivel global, 818 milioane de copii din lumea întreagă nu au acces în școli la dotări minime pentru spălarea mâinilor
UNICEF mai arată că, la nivel global, 818 milioane de copii din lumea întreagă nu au acces în școli la dotări minime pentru spălarea mâinilor.
În condițiile pandemiei de coronavirus, acest lucru prevestește un dezastru. Iginea mâinilor este imprerios necesară pentru stoparea răspândirii SARS-CoV-2.
De asemenea, la nivel mondial, una din trei școli fie avea acces limitat la servicii de aprovizionare cu apă potabilă, fie nu avea deloc acces la astfel de servicii, iar 698 de milioane de copii nu aveau acces la servicii minime de salubritate în școala frecventată.
Noul an şcolar, sub semnul scenariului galben
Scenariul galben este cel după care, cel mai probabil, se va desfăşura anul şcolar 2020-1021. Şi asta nu numai din cauza creşterii numărului de cazuri de infecatare cu noul coronavirus, ci şi lipsa resursei umane.
Scenariul galben înseamnă că numai elevii din clasele a cincea, a opta şi a douăsprezecea, dar şi, în unele cazuri, a celor din clasele unu-patru, vor fi prezenţi la şcoală.
“Cred că se va adopta un scenariu hibrid. O parte dintre elevi vor veni la școală, iar ceilalți vor beneficia de această învățare de acasă”, a declarat Mihaela Ștefan, manager Inspectoratul Şcolar Sector 3, pentrueuropafm.ro
Pe de altă parte, lipsa resurselor, dar şi reticenţa părinţilor de a-şi lăsacopiii să meargă la şcoalăreprezintă obstacole care riscă să ducă la intrarea în scenariul roşu, adică nimeni nu mai merge la şcoală. Este atenţionarea pe care o fac asociaţiile de părinţi.
“Se poate trece foarte uşor în scenariul roşu, pentru că nu va exista o înţelegere între familie şi şcoală. Cel puţin 25% dintre părinţi nu au curajul să-şi trimită copiii la şcoală”, a spus Iulian Cristanche, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi.
Formula după care se calculează tipul de scenariu este următoarea:
Numărul de cazuri noi înregistrate în ultimele zile se împarte la populaţia localităţii respective înmulţită cu 1.000.
Dacă rezultatul este subunitar, scenariul este verde. Dacă rezultatul este de 1 sau mai mult, se intră în scenariul galben. La un rezultat de 3 sau mai mult, se aplică scenariu roşu.