Iacob Baciu este un nume cvasi-necunoscut pentru publicul larg, dar acesta ocupă o funcțieimportantă, cea de președinte al Consiliului Economic și Social (CES), organism consultativ extrem de important care dă aviz privind orice act al Guvernului sau al Parlamentului.
Această anonimitate i-a permis să ocupefuncția ilegal, prin ignorarea uneideciziidefinitivea instanței din octombrie 2017 care l-a declarat incompatibil pentru a ocupa o funcție sau deminitate publică pentru o perioadă de 3 ani de la rămânerea definitivă a deciziei.
Prin urmare acesta nu are dreptul nici măcar să fie membru în plenul CES, nicidecum să mai conducă această funcție de președinte a unei instituții de interes național.
Istoria dosarului lui Iacob Baciu
În anul 2010, Iacob Baciu, pe atunci liderul Confederației Sindicatelor Democratice din România, avea și funcția de vicepreşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Acesta a fost reclamat de Agenţia Naţionalăde Integritate (ANI) pentru conflict de interese în calitate de administrator al SC Sind România, o societate comercială înfiinţată în anul 1992 de către confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional având asociate persoane juridice, cum ar fi C.N.S.L.R.Frăţia, C.N.S. Cartel Alfa, B.N.S., C.S.D.R. şi A.N.C.C.S.R., și care desfăşoară preponderent activităţi de turism social, beneficiarii serviciilor sale fiind, în principal, membri de sindicat şi beneficiarii biletelor de odihnă şi tratament veniţi prin C.N.P.P., societatea confederaţiilor sindicale.
S.C. SIND ROMÂNIA S.R. a încheiat, prin sucursalele teritoriale cu casele de asigurări de sănătate judeţene, contracte de furnizare servicii medicale în valoare de aproximativ 7.500.000 Lei.
Decizia A.N.I de incompatibilitate, a fost contestată de către Iacob Baciu în data de 16.03.2017 la Curtea de Apel București, secția de contencios administrativ și fiscal, printr-o acțiune de anulare. În data de 19.07.2017, Curtea de Apel București, prin hotărârea 2424/2017, respinge acţiunea ca neîntemeiată, dar cu recurs în 15 zile de la comunicare. În data de 26.07.2017, Iacob Baciu declară recurs împotriva hotărârii Curții de Apel București, iar în data de 26.10.2017, Î.C.C.J. prin Decizia nr.3227/26.10.2017, se respinge recursul formulat de Iacob Baciu împotriva Sentinţei nr.2424 din 19 iunie 2017 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat, iar această hotărâre rămâne irevocabilă.
În data de 13.11.2017, Agenția Națională de Integritate, prin Inspecția de integritate, trimite adresa cu numărul 41432, prin care înștiința Consiliul Economic și Social despre existența stării de incompatibilitate și a conflictului de interese în care s-a aflat domnul Iacob Baciu. Prin urmare, la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, domnul Baciu Iacob se află în interdicția de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică, potrivit dispozițiilor art. 25 din Legea nr. 176/2010.
Cum se ignoră o decizie definitivă a instanței
În data de 13.11.2017, Agenția Națională de Integritate, prin Inspecția de integritate, trimite adresa cu numărul 41432, prin care înștiința Consiliul Economic și Social despre existența stării de incompatibilitate și a conflictului de interese în care s-a aflat domnul Iacob Baciu. Prin urmare, la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, domnul Baciu Iacob se află în interdicția de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică, potrivit dispozițiilor art. 25 din Legea nr. 176/2010.
Ca urmare a trimiterii acestei scrisori, secretarul general al CES, Suliman Marin ar fi trebuit să prezinte în plenul CES această decizie și să treacă la vacantarea postului lui Iacob Baciu. Doar că această scrisoare nu a fot prezentat despre dezbatere în biroul executiv al CES sau în plen.
Conform surselor cei doi ar fi acționat în complicitare pentru a se proteja. Mai exact, Suliman Marin este anchetat pentru furt de carburant și abuz în serviciu. Astfel cei doi au făcut o înțelegere pentru ca secretarul general să nu sesizeze plenul privind incompatibilitatea lui Iacob Baciu, iar președintele CES nu îi desface contractul de muncă.
Nicio altă instituție care ar putea fi competentă, de la Ministerul Finanelor la cel al Muncii, de la Curtea de Conturi la Parlamentul nu a intervenit pentru a pune în aplicare decizia definitivă a instanței.
Mai grav este că nepunerea în practică a unui hotărâri definitive a instanței reprezintă o altă faptă penală ce se pedepsește cu închisoare.
Bani încasați pe nedrept
Prin rămânerea în funcție Iacob Baciu beneficiază și de sume importante de la bani pentru care nu are drept deoarece e incompatibil. Mai exact, funcția de președinte al Consiliului Economic și Social este indemnizată conform Legii Salarizării cu salariul echivalent unui ministru, respectiv cu 19.950 de lei/lună.
Net înseamnă că Iacob Baciu se bucură de aproximativ 13.000 de lei pe lună, sumă încasată fraudulos. Prin urmare putem spune că până în prezent, Iacob Baciu a beneficiat fraudulos de aproape 400.000 de lei din bugestul statului.
Consiliul Economic şi Social este organism consultativ al Parlamentului şi al Guvernului României în domeniile economiei, finanţelor, sănătăţii, educaţiei, muncii etc. Practic, acesta îşi exprimă punctul de vedere, obligatoriu, asupra oricărui act emis de Palatul Victoria sau Parlament.
În acest context, atât Parlamentul României, cât și Primul Ministru, ar trebui să se sesizeze cu privire la această incompatibilitate și să oblige C.E.S -ul să facă toate demersurile pentru schimbarea celor care nu au dreptul să ocupe o asemenea funcție publică.