Daniel Funeriu, fost Ministru al Educației, a susținut că nu a vrut să introducă homeschooling-ul în Legea Educației pentru că oamenii care făcea presiuni la Minister în acest sens erau ”niște sectanți ciudați”, care voiau să profite de noua reglementare pentru a-și îndoctrina religios copiii.
”M-am opus introducerii homeschooling-ului in Legea 1 și îmi asum acest lucru. Toti politicienii papagali fug de dezbaterea asta, sa nu supere pe nimeni, dar noh, la cati mafioti am suparat la viata mea, ce mai conteaza 2-3 oameni… Plus ca n-o sa mai candidez vreodata. Faptele: o doamna deputat pe care o apreciam foarte mult îmi cerea cu o insistență neobișnuită să introduc asta în lege. A renunțat repede în fața argumentelor echipei ministerului, și mi-a dezvăluit și motivul insistenței inițiale: ”cei care insistau pe lângă mine păreau să aibă motive religioase”, zice ea.
Eu nu ezit sa o spun mai pe șleau: acei oameni, si nu numai ei, erau niste sectanți ciudati. O spun clar cu atât mai mult cu cât aveam și alte informații institutionale credibile: cei care insistau pe la toate ușile erau sectanți ciudati care aveau ca unic scop îndoctrinarea religioasă a copiilor prin acest mijloc. E limpede că în agenda/trena lor cădeau oameni de bună calitate și credință, exasperați (pe bună dreptate) de proasta calitate a învățământului de stat”.
Acesta a precizat că le-a oferit o alternativă celor care nu voiau să mai aibă de-a face cu învățământul de stat: ”acestor oameni le-am dat alternativa corectă la învățământul obligatoriu de stat: învățământul privat, introducând în lege principiul de bun simț „banul urmează elevul”, anume plata de către stat a aceleiași sume per elev, indiferent dacă copilul este la o școală de stat sau una privată acreditată. Iar pentru cei cu convingeri religioase puternice, pe care ii respect foarte mult, am incurajat scolile confesionale autorizate, aşa cum prevede Constituția. Am si deschis cateva. Din păcate abia după 5 ani guvernul Cioloș a aplicat această măsură. Evident, școlarizarea acasă este reglementată pentru copiii cu probleme medicale”.
În opinia fostului Ministru, homeschooling-ul nu este o alternativă la învățământul de stat, așa cu problemele lui, ci o tentativă de inginerie socială.
Acesta subliniază faptul că, în societățile în care trăim, educarea copilului nu reprezintă un lucru care ține exclusiv de părinții săi, ci este o responsabilitate a întregii societăți. Astfel spus, ”faptul ca esti parinte nu iti da dreptul (privilegiul) sa iti educi copilul numai cum vrei tu, ci si cum vrea societatea. În primul articol al Constituției scrie că ”România este stat de drept, democratic şi social”. Povestea cu libertatea individuala nu tine: libertatea absoluta presupune responsabilitate absoluta. Ceea ce stim ca nu poate exista. Nu ai voie sa ii dai copilului tau droguri, nu e voie sa ii aplici pedepse corporale si multe alte interdictii. Societatea considera ca educatia trebuie sa fie si printre atributiile ei”.
Daniel Funeriu îi sfătuiește pe românii nemulțumiți de sistemul de învățământ să fie mai atenți când merg la vot și să aleagă oameni deștepți, care știu cum se face școală. Altfel, nu au decât să rămână la alternativele educaționale reale și la școlile private.
”Așa porție sănătoasă de homeschooling au luat copilașii jihadiști care se aruncă în aer… Alt exemplu: dacă acceptăm homeschooling, fiecare părinte va primi de la stat costul standard per elev, adică vreo 3500 de lei pe an. Și atunci să vezi ce succes o să aibă homeschooling-ul printre cei mai săraci 10% dintre părinți, mai ales printre cei care au nevoie de o mână de ajutor în ogradă din partea copiilor de 7 ani. Traim intr-o țară în care statul abia își poate controla prim miniștrii plagiatori. Să vezi ce mișto o sa verifice educația dată de geniile nedescoperite ale pedagogiei de sufragerie. Nici nu intru în aspecte de socializare și învățarea normelor sociale, că o să îmi sară toți răzvrătiții în cap, și o să îmi explice că e dreptul lor să facă ce îi taie capul și că sunt un comunistoid”, a mai scris Daniel Funeriu pe blogul personal.