Frica, materia ce trebuie eliminată obligatoriu din școlile românești: "Prin asta poți face doar dresaj, nu și educație"
,,Peste 70% dintre elevi se simt la școală singuri, nefericiţi şi într-un stres continuu. Iar copilul în România stă 35 de ore la școală, pe săptămână, nu 20. Imaginaţi-vă dvs, ca adult, că vă duceți la muncă staţi câte 7 ore pe zi şi sunteţi singur, neajutat și nefericit. Dacă nu înțelegem că școala trebuie făcută pentru elev și că elevul trebuie să se simtă bine în timp ce învață, va fi doar o instituție în care va fi obligat să meargă, ca să obțină o diplomă. Școala nu va însemna în viața lui, va fi doar un episod traumatic”, a declarat ministrul Educației, Mircea Dumitru, într-un interviu pentru Digi.
Mai mult, acesta a comparat școala românească cu o instituție militară.
De-a lungul timpului nenumărați miniștri ai Educației au vorbit despre schimbarea școlii românești, “în discursuri sufocate” de termeni precum curriculum, programă, performanțe, rezultate, standarde, examinare, evaluare, pregătire. Ce lipsea din ele era preocuparea reală față de copii și față de felul în care îi putem ajuta să devină adulți împliniți, informați, responsabili, cu mintea trează și busola morală în perfectă stare de funcționare, scrie jurnalista Raluca Ion într-un editorial pentru republica.ro.
“E un sistem autoritar, în care frica se propagă de sus în jos. Să luăm bunăoară relația profesorulului cu inspectorul școlar. De câte ori, o inspecție la clasă nu seamănă cu altceva decât cu un spectacol al supunerii, demn de ierarhiile stabilite în lumea celor care nu cuvântă?
Încă din anii grădiniției, copiii învață ca pe apă lecția fricii de greșeală și tehnicile de supraviețuire în fața celui mai puternic. Nu li se cultivă încrederea că pot gândi cu mintea lor, că pot găsi soluții, nu învață să simtă gustul reușitei prin forțe proprii și li se oferă, în schimb, soluții de-a gata și teancuri de pagini de memorat.
Faptul că atâtea teme și eseuri sunt copiate astăzi, cu încurajarea părinților, de pe net nu este o manifestare a lipsei de etică sau a indolenței, ci un semn de neîncredere în sine, un act îngrijorător de capitulare a unei ființe vulnerabile în fața unei pretinse rețete de succes”, susține jurnalista.
Sistemul educațional, ca și altele din țara noastră, funcționează după reguli impredictibile, cu resurse limitate.
“În acest sistem inspectorii tremură în fața directorilor din ministere. Profesorii tremură în fața inspectorilor. Copiii tremură în fața profesorilor. Părinții tremură în fața grijilor legate de viitorul copiilor. Copiii tremură în fața părinților. E o spirală toxică, e unul dintre factorii care viciază profund sistemul de învățământ și care ar trebui să dispară. Fiindcă prin frică poți face doar dresaj, nu și educație. Educația are nevoie de curaj și de încredere. Încredere în ceilalți și în tine însuți”, conchide Raluca Ion.