Creșterea numărului de români stabiliți în străinătate a atras după sine și creșterea cantității de alimente tradiționale care sunt exportate către vestul Europei. Numai în Italia și în Germania au ajuns anul trecut peste 1,2 milioane de tone.
Românii au creat adevărate lanțuri de distribuție, iar de la cele câteva magazine deschise în străinătate s-a ajuns la construirea unor adevărate depozite pline cu alimente românești. 30 de camioane cu produse fabricate în țară sunt descărcate zilnic doar într-unul din cele 20 de depozite cu alimente românești din Anglia. Marfa este distribuită apoi în cele peste 5.000 de magazine românești de pe teritoriul Angliei, potrivit Știrile ProTV.
„Mulți dintre români s-au mutat în UK și după românii din UK au venit foarte mulți comercianți, s-au deschis depozite, au venit produsele românești după ei. Fiind o comunitate de peste 1.200.000 de români și moldoveni piața este destul de mare și ar putea fi foarte benefică pentru producătorii din România”, a spus Răzvan Ferchiu, comerciant depozite și magazine din UK.
Rafturile înalte sunt pline de mezeluri, lactate, dar și zacuscă, murături, pufuleți și eugenii.
Fenomenul migrării produselor tradiționale românești nu este izolat, ci are loc în toate statele în care există un număr mare de români.
În Italia, doar anul trecut, au fost trimise peste 1,2 milioane de tone de produse agroalimentare. Printre cele mai cerute se numără uleiul de floarea soarelui, vândut în peste 26.000 de tone, ouăle, 19.000 tone, și chiar biscuiți, 4.000 de tone.
Tot anul trecut, producătorii din România au exportat către Germania peste 61.000 de tone de alimente. Au fost trimise peste 9.000 de tone de castraveți, peste 7.000 de tone de patiserie și biscuți și tot peste 7.000 de tone de conserve din carne.
Cele mai multe dintre alimentele care ajung în astfel de depozite au un termen mai lung de valabilitate, însă nu lipsesc din produsele exportate nici cârnați, slănină ori brânzeturi, mai ales de Crăciun și de Paște.
„Unde sunt comunități cele mai mari comunități de români. Vorbim de Spania, Italia, dar acum în toată Europa. Unele produse, da, sunt vândute prin aceste rețele, dar foarte puțin. Restul sunt prin vânzarea directă, ori prin online”, a explicat Călin Matieș, președintele Federației Producătorilor de Produse Tradiționale.
Piața exporturilor de produse agroalimentare este de ordinul miliardelor de euro.