Exploatarea copiilor, o practică comună în România. 210 cazuri raportate anul trecut: cei mai mici au vârste între 1 și 2 ani
210 victime ale exploatării prin muncă au fost raportate în România, anul trecut. Diferențele dintre urban și rural nu sunt mari, astfel că 100 de cazuri au fost înregistrate în mediul urban și 110 au fost înregistrate în mediul rural.
În ceea ce privește genul copiilor exploatați, predomină băieți, cu 115 cazuri, față de 95 de cazuri pentru fete. Analiza distribuției pe grupe de vârstă arată că, deși cel mai mare număr de cazuri este în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 13 ani (61), nici cei mici nu sunt feriți sau protejați în fața acestor practici. 21 de cazuri au fost raportate pentru copiii cu vârste cuprinse între 1 și 2 ani, 39 de cazuri pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani, 39 de cazuri pentru categoria 7-9 ani și nu în ultimul rând, 48 de cazuri înregistrate pentru copiii cu vârste curprinse între 14 și 17 ani.
Cei mai vulnerabili copii sunt cei care se află în plasament, care beneficiază de servicii sociale, provin din familii disfuncționale sau se confruntă cu sărăcie extremă. Cei mai mulți minori traficați au niveluri scăzute de educație, abandonând învățământul din cauza condițiilor dificile de trai. Alte categorii sociale vulnerabile sunt grupurile discriminate etnic, social sau cultural, care provin din comunități marginalizate și excluse, persoanele migrante care nu au un statut legal și tinerii aflați în tranziție către maturitate (adolescenții), potrivit Observator News.
Munca în gospodărie – o formă de exploatare a copiilor
O altă formă de exploatarea copiilor este prin munca în gospodărie. Deși nu constituie o categorie în sine, copiii, în special cei proveniți din medii defavorizate, sunt implicați adesea în munca gospodărească, sacrificându-și educația.
37% dintre adolescenți lipsesc de la şcoală pentru că trebuie să lucreze în gospodărie, iar 46% dintre adolescenți acuză oboseală din cauza faptului că muncesc, la câmp, în gospodărie și pentru creșterea animalelor. Programul unui adolescent supus treburilor din gospodărie este extrem de aglomerat, deci în consecință, epuizant. Media zilnică de lucru este de două ore, la care se adaugă programul de școală, navetă și teme.
Și lipsa de atractivitate a școlii reprezintă o cauză a abandonului școlar din mediul rural. Aproape jumătate (47%) dintre adolescenți spun că nu le place școala niciodată sau le place doar uneori.
„România are o legislație complexă care să protejeze copiii de exploatarea economică și de munci grele. Cu toate acestea, fenomenul rămâne foarte puțin recunoscut și, în continuare, subraportat. Mai mult decât atât, procentul copiilor care muncesc în gospodărie în detrimentul educației este realmente îngrijorător. Datele indică faptul că în mediul rural există mai mulți copii care muncesc comparativ cu cei din mediul urban, în special în activități agricole, în gospodării și la îngrijirea animalelor”, spune Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Ce prioritizează adolescenții
Conform unui studiu World Vision România, pentru 47% dintre adolescenți, una dintre priorități este să fie independenți din punct de vedere financiar. Cu toate acestea, tineri nu își cunosc suficient de bine drepturile sau riscurile la care se pot expune, putând ajunge astfel victimele exploatării prin muncă.
Această absență a sprijinului și informării duce la formarea unor tineri care ajung să accepte condiții inadecvate și abuzive la locul de muncă, precum și angajatori care nu le respectă drepturile.
Conform World Vision România, România rămâne o țară sursă pentru traficarea victimelor în scopul exploatării sexuale și a exploatării prin muncă forțată.