EXCLUSIV // Concediul s-a transformat într-un adevărat coșmar pentru o familie de români care dorea să petreacă vacanța de vară în Antalia și care, din cauza incertitudinilor legate de pandemia de coronavirus, a rămas și fără bani și fără serviciile oferite de pachetul achiziționat.
Potrivit informațiilor furnizate de membrii familiei în cauză pentru B1.RO, înainte de criza sanitară generată de COVID-19, aceștia au achizitionat în toamnă un pachet turistic de la agența Europa Travel. Vacanța ar fi trebuit să se desfășoare în luna august, în Antalia. Pentru acest pachet, a fost plătit un avans generos de 900 de euro, reprezentând 50% din suma totală, urmând ca diferența să fie oferită agenției cu 30 de zile înainte de plecarea în vacanță. Între timp însă, din cauza pandemiei de coronavirus, zborurile către Turcia au fost suspendate către destinația dorită.
În aceste condiții, clienții agenției au refuzat să plătească diferența de 50% pentru pachetul achiziționat, dacă agenția nu oferea garanții cu privire la opțiuni alternative, având în vedere că accesul către destinația inițială a fost puternic îngreunat. După lungi corespondențe prin e-mail, reprezentanții agenției i-ar fi chemat pe clienții nemulțumițila sediu pentru a discuta despre soluții alternative, însă în momentul în care au ajuns acolo, clienții păgubițiau avut parte de un adevărat șoc. Angajații agenției i-ar fi tratat cu indiferență și ar fi refuzat să le ofere informații suplimentare despre alte opțiuni. De fapt, acestora li s-a comunicat că au încălcat contractul și că agenția nu este obligată să găsească alte soluții.În disperare de cauză, turiștii păgubiți au refuzat să plece până când nu li se oferă garanții cu privire la o destinație alternativă. Întreaga scenă a fost filmată de reclamanți care au surprins atitudinea ostilă a reprezentanților agenției.
În imaginile furnizate pentru B1.RO se poate vede cum la un moment dat din sală se ridică o persoană care se recomandă drept “agent de turism” și îi poftește pe clienți afară spunându-le că dacă sunt nemulțumiți de situație să se adreseze autorităților:
“Nu există nicio variantă amiabilă”, le spune agentul turiștilor păgubiți.
“Adică ne luați banii cu japca? Nu plecăm, puteți să chemați poliția!”, este replica unui dintre reclamanți.
“Nu chemăm nicio poliție, vă rugăm să poftiți afară! Stați aici toată ziua? Credeți că vă ajută cu ceva că noi vorbim acum? Nu vă ajută cu nimic”, a precizat reprezentantul agenției.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.
Contactat de B1.RO, unul dintre clienții păgubiți au precizat că agenția de turism a refuzat să ofere alte soluții pentru vacanța care nu se mai putea desfășura în Antalia din cauza restricțiilor de călătorie. Mai mult reprezentanții agenției au sugerat că dacă diferența de 50% din costul pachetului turistic nu va fi plătită, turiștii vor pierde toți banii. Însă în schimbul acestei sume, familia păgubită susține că nu aveau nicio garanție din partea agenției că vacanța se va desfășura într-o altă destinație.
“Când încă nu era pandemia, am achiziționat un pachet turistic de la această companie. Între timp noi am avut corespondență cu ei pe e-mail, întrebându-i ce facem, dacă mai plecăm sau nu, dacă trebuie să plătim diferența. În situația de față ne-au dus cu zăhărelul și practic am așteptat până în ultimul moment, când au expirat cele 30 de zile, când ar fi trebuit să plătesc diferența de 50%.
Acum când s-au împlinit cele 30 de zile, noi ne-am dus la dumnealor, încercând să găsim o soluție, la recomandarea reprezentantei companiei cu care am vorbit pe e-mail. Când am ajuns reprezentanții companiei nu au dorit să stea de vorbă cu noi. Între timp a intervenit un domn care s-a recomandat ca fiind agent. Acesta mi-a spus că dacă nu achităm diferența vom pierde tot”, a explicat pentru B1.RO unul dintre reclamanți.
Acesta a precizat că nu a cerut returnarea sumei inițiale ci găsirea unor soluții, pe care agenția le-ar fi refuzat.
“Agenția a vrut să plătim diferența, însă nu ne-au dat înscris că va căuta soluții alternative. Ne-au spus că ei în contract nu au trecută forța majoră, că aceasta e trecută doar în Codul civil și că pe ei nu îi interesează. Dacă vrem putem să ne adresăm instituțiilor care pot dispune măsuri.
Avem plătiți 900 de euro în contul dânșilor.Nici nu vor să ni-i dea înapoi, nici nu vor să găsim soluții. Am solicitat să ne spună ce variante ni se propun și ne asumăm o alternativă. Dar nu vor să facă asta. Efectiv nu le pasă, se vede din atitudinea pe care o au. I-am rugat să ne trimită în scris ce variante alternative avem. Dânșii pur și simplu nu au vrut. Ne-au poftit efectiv afară”, a mai precizat reclamantul care ne-a comunicat că în cursul zilei de luni a făcut o plângere către Protecția Consumatorilor.
Contactați telefonic de către B1.RO, reprezentanții agenției de turism au comunicat că pentru situația creată, de vină sunt doar clienții în cauză pentru că au refuzat să plătească diferența din costul total al pachetului în perioada scadentă. În aceste condiții, contractul a fost încălcat, iar clienții se supun clauzelor și consecințelor prevăzute în acesta.
“Orice turist încheie un contract. Contractul de colaborare are anumite termene scadente. În momentul în care situația cu Turcia este destul de complicată, ținând cont că în momntul de față dacă te întorci din Turcia ești obligat să stai în izolare 14 zile, contractele respective trebuie respectate, trebuie să se respecte scadențele.În momentul în care un client își respectă condițiile contractuale, scadențele, automat agenția vine în ajutorul lui pentru reprogramare în cazul în care excursia nu se efectuează. Dacă excursia nu se efectuează din cauza pandemiei sau altor situații impuse, atunci agenția împreună cu partenerii vin cu soluții pentru turiști”, au explicat reprezentanții agenției.
Mai mult, aceștia au precizat pentru B1.RO că în situația dată avansul plătit nu mai poate fi recuperat iar pachetul turistic a fost anulat de către partenerii turci.
“S-a solicitat plata diferențeila scadență, acum o lună. Aceștia nu au plătit-o deloc, refuză vehement să mai plătească și atunci partenerii noștri turci au luat decizia de a anula pachetul cu penalizările de rigoare. Noi suntem în parteneriat cu ei și trebuie să ne supunem condițiilor. Pentru reactivarea rezervării sunt alte costuri. Vrea turistul să facă reprogramare sunt alte costuri. Iar turcii se întreabă de ce nu vin turiștii? Granițele sunt deschise, hotelurile sunt deschise, oferă toate serviciile contractate. Totul este deschis, mai puțin zborurile care sunt suspendate. Dacă ai un contract, respectă-l.
Toate pachetele care se achiziționează în baza ofertelor de ordin public se achită în avanscătre partenerii locali, exact cum este modalitatea de plată a clientului: 30% avans la înscriere, diferența de până la 50% până la data de 30 aprilie, restul de 50% cu 30 de zile înainte de plecare. Dacă nu se respectă termenele către furnizori, banii pe care i-am dat se pierd automat, În momentul în care a venit scadența contractului, turistului respectiv, partenerii turci au cerut banii. Dacă clientul respectiv a refuzat să plătească, automat comunic mai departe și întreb dacă se poate prelungi scadența sau dacă eistă posibilitate de reprogramare. Partenerul turc spune nu”, au precizat reprezentanții agenției.