Mai mulți căpitani care navighează în apele fluviale se plâng că nu pot să își reînnoiască brevetele, procedură necesară pentru a-și desfășura în continuare activitatea, după intrarea în vigoare a unui Ordin venit de la Ministerul Transporturilor. Acest ordin a adus brusc modificări la nivelul standardelor de instruire, de confirmare a competențelor și a procedurilor de certificare a calificărilor.
Surse din rândul celor care dețin brevete de căpitani fluviali și care au dorit să își reînnoiască documentele au declarat pentru B1TV.RO că au fost refuzați de către Căpitănia Galați, deși au urmat procedurile și indicațiile instituției. Mai exact, au solicitat CERONAV Galați să parcurgă paşii necesari pentru reconfirmarea brevetului de căpitan fluvial.
Pe de altă parte, cei de la Căpitănia Galați invocă o modificare pe repede înainte a legislației și lipsa unei metodologii de recunoaștere a cursurilor organizate de CERONAV Galați.
Potrivit surselor citate, în urma acestui fapt, căpitanii care ar trebui să navigheze pe apele fluviale interne au rămas cu situația blocată. Abia după Paște sunt speranțe că normele vor fi adoptate și situația va fi remediată, asta deși cei care dețin brevete de căpitan așteaptă deja de mai multe săptămâni.
Contactați de B1TV.RO, reprezentanții Căpităniei Galați au recunoscut că nu pot reînnoi brevetele, însă nu au dorit să ofere mai multe detalii și au transmis că această problemă intră sub competența Autorității Navale Române (ANR).
La rândul lor, cei de la CERONAV Galați, care se ocupă de cursurile necesare pentru reînnoirea brevetelor de căpitani, ne-au spus să luăm legătura cu CERONAV Constanța care la rândul lor au precizat că nu există probleme privind acreditarea cursurilor pe care le desfășoară. Și aceștia au indicat că orice posibile blocaje ar fi în competența ANR. De precizat că CERONAV Constanţa se ocupă de navigaţia maritimă, iar CERONAV Galaţi de navigaţia fluvială.
Întrebați despre problemele pe care le întâmpină căpitanii de nave fluviale în această perioadă, reprezentanții ANR au precizat pentru B1TV.RO că situația este generată de Ordinul venit de la ministerul Transporturilor. Mai multe surse au precizat pentru B1TV.RO că ordinul nu a fost însoțit și de normele complete de aplicare.
Potrivit unui răspuns oferit de ANR pentru B1TV.RO, începând cu 8.3.2022 a intrat în vigoare Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 209/2022 pentru aprobarea standardelor de instruire, confirmarea competenței și certificarea calificărilor profesionale ale personalului navigant român de la bordul navelor de navigație interioară.
Conform art.31, alin. 1) din actul normativ menționat, Brevetele de căpitan fluvial categoriile A și B, eliberate în conformitate cu Ordinul ministrului transporturilor construcțiilor și turismului nr. 318/2006 privind aprobarea standardelor de instruire, confirmarea competenței și eliberarea documentelor de atestare a personalului navigant pentru navele de navigație interioară care arborează pavilion român, care au fost eliberate înainte de 18 ianuarie 2022 rămân valabile pe acele căi navigabile interioare ale Uniunii pentru care erau valabile înainte de data respectivă, timp de maximum 10 ani de la data respectivă.
Conform art 31, alin 4) Membrii echipajului, alții decât conducătorii de navă, care dețin un certificat de calificare eliberat de un stat membru înainte de 18 ianuarie 2022 sau care dețin o calificare recunoscută în unul sau mai multe state membre se pot baza în continuare pe certificatul respectiv sau pe calificarea respectivă, timp de maximum 10 ani de la data menționată.
Pentru celelalte situații particulare care apar în legătură cu documentele navigatorilor, devin aplicabile prevederile Anexelor 1 și 6 din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 209/2022.
ANR duce la îndeplinire prevederile prezentului Ordin, sub aspectul eliberării (reînnoirii) documentelor de atestare a personalului navigant pentru navele de navigație interioară și a certificatelor de calificare ale Uniunii.
În cazul documentelor de atestare expirate ale personalului navigant român pentru navigație interioară, ANR poate prelungi sau reconfirma aceste documente doar în baza programelor de formare profesională (reconfirmare) efectuate în cadrul CERONAV, conform legislației în vigoare.
În consecință ANR poate reînnoi acel document care respectă cerințele precizate mai sus, motiv pentru care “blocajul administrativ” nu poate fi atribuit ANR, susţin reprezentaţii instituţiei.
Totuşi, din pricina acestui blocaj, există persoane care nu îşi pot exercita momentan profesia, pentru că legislaţia nu a fost momentan pusă la punct. De asemenea, trebuie precizat şi că astfel de cursuri profesionale de scurtă durată pentru reînnoirea brevetelor par a fi o găselniţă românească, ele nefiind cerute în celelalte state europene. Peste tot, pentru reînnoirea brevetului, ceea ce este cel mai important este vizita medicală. Oricum, e greu de crezut că printr-un curs formal de trei zile un căpitan de navă îşi poate dovedi abilităţile de a naviga.