E o râmă, o virgulă sau o sanie? Dezbatere în instanță despre sigla Nike: Condamnarea primită de o femeie care vindea pantofi contrafăcuți
Patroana unui magazin din Bârlad, trimisă în judecată pentru infracţiuni la legea privind mărcile şi indicaţiile geografice, a fost condamnată la închisoare cu suspendare și la plata unor daune, după ce a comercializat încălțări ce semănau cu adidașii Nike.
Probleme în Justiție pentru o femeie care vinde adidași
Femeia a expus la vânzare 85 de perechi de pantofi sport marcaţi cu o siglă pe care poliţiştii vasluieni au considerat-o a fi similară celei a Nike, în condițiile în care magazinul nu făcea parte dintre distribuitorii autorizaţi ai companiei.
Ea le-a spus magistraților de la Judecătoria Bârlad că a cumpărat pantofii online, având actele de provenienţă a mărfii, și că pe ei nu scrie „Nike”. De altfel, ea nu vindea adidaşi de firmă, iar clienţii săi nu aveau impresia că ar cumpăra altceva decât nişte încălţări oarecare. Pentru ea, „erau doar pantofi sport cu un semn în formă de râmă” pe care îi vindea de 25 de ani, notează Ziarul de Iași.
Judecătorii au dispus achitarea inculpatei şi restituirea pantofilor confiscaţi de poliţişti: „Se poate observa cu uşurinţă că pe toate perechile de pantofi există un semn în formă de virgulă, dar care are, aproximativ în partea de mijloc, o proeminenţă uşor de observat, care face ca semnul să difere de cel al firmei Nike, devenind astfel un semn diferit, mai degrabă în formă de sanie (sau de râmă, cum au susţinut inculpata şi martorul audiat), decât de virgulă”.
De ce a fost, totuși, condamnată la închisoare cu suspendare
Numai că reprezentanții distribuitorului român al Nike au contestat decizia, susținând că pantofii chiar seamănă cu două dintre modelele lor.
Dosarul a ajuns la Curtea de Apel, iar judecătorii de acolo au susținut că trebuie analizate asemănările, nu deosebirile dintre pantofi: „Faptul dacă un produs poartă o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice ori similare se apreciază, în general, mai mult după asemănări decât după deosebiri, avându-se în vedere întregul mărcii, analizând aranjamentul desenelor, distribuţia lor, forma, culoarea şi impresia generală asupra publicului consumator”. Or, proeminenţa din partea de mijloc a semnului de pe pantofi era abia vizibilă şi nu schimba impresia privitorului că avea în faţă logo-ul Nike.
Prin urmare, Curtea de Apel a condamnat-o pe femeie la șase luni de închisoare, cu suspendarea executării pe durata unui termen de supraveghere de doi ani. De asemenea, ea trebuie să plătească daune materiale de 1.812 euro şi daune morale de 3.624 euro. Această a doua decizie este definitivă.