România așteaptă la sfârșitul anului 2023 să primească primele trenuri noi, complet electrice, pe care operatorii să le folosească pe Căile Ferate din țară.
De asemenea, anul acesta ar urma să fie dați în folosință 100 de km de cale ferată reabilitați pe care se va putea circula și cu 160 km la oră, susțin reprezentanții Pro Infrastructura, potrivit euronews.ro.
Potrivit președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, România va achiziționa 37 de trenuri electrice.
„În acest moment Autoritatea are primele 37 de trenuri electrice care vor intra în circulație în acest an. Este vorba de vehicule cu 350 de locuri în fiecare tren. Ramele seamănă cu cele de metrou, pentru cei familiarizați. Sunt rame cu două posturi de conducere la cele două capete.
Acces pe o serie întreagă de uși pe fiecare vagon și trenuri echipate pentru a răspunde inclusiv cerințelor persoanelor cu dizabilități, deci accesibilitate motrică și pe partea vizuală. Toate țin cont de standardele în acest domeniu. Trenurile au toalete speciale ca trenurile din Occident. Totodată vor avea un anumit spațiu de catering. Sunt trenuri care vor circula pe distanțe lungi. Cel mai lung lung traseu cva fi relația București – Craiova – Timișoara – Arad.
Linia este electrificată. Majoritatea tronsoanelor sunt electrificate și se modernizează și acea electrificare. Sunt tronsoane care acum se electrifică, de exemplu, Cluj – Oradea. Astfel de trenuri vor putea să ajungă până aproape de granița maghiară”, a transmis Ștefan Roșeanu pentru sursa citată.
În prezent, un tren de pasageri circulă în medie cu 40-50 de kilometri pe oră, însă trenurile electrice se vor deplasa cu o viteză de maxim 160 km/h.
„În vară, în iunie, începem testele pentru primirea a trenurilor pe rețeaua din România. În iulie – septembrie se fac teste și mici corecturi ale proiectului.
Trenurile vor circula cu maxim 160 km/h. Ceea ce înseamnă că pe tronsoane unde se permite această viteză, București – Constanța de exemplu, spre Brașov până la Predeal, pentru că linia este modernizată până acolo.
Pe celelalte se va circula cu viteză care este admisă pe calea ferată. În general, magistralele au fost construite pentru 120 km/h. Acolo unde nu sunt restricții sau limitări se va circula cu 120 km/h. Unde sunt restricții se circulă pe porțiuni. Tronsoane de 150 m. Frânează pentru a circula cu 30 la oră peste punctul respectiv, apoi accelerează. Aici este deosebirea față de mașina mică. Până nu trece întreaga garnitură, el nu are voie să accelereze”, a mai precizat Ștefan Roșeanu.
Se pare că un tren costă peste 9 milioane de euro, iar investiția totală se ridică la 350 de milioane de euro, a transmis Ștefan Roșeanu.
„Trenul este destul de scump, undeva la peste 9 milioane de euro – 350 de milioane de euro este această investiție, la care se adăugă în timp costurile cu întreținerea acestor trenuri.
Aceste trenuri nu vor fi date toate de CFR Călători, ci vor fi împărțite tuturor operatorilor, inclusiv privați din România. Regula e ca aceste trenuri să fie alocate în contracte care sunt scoase la licitație.
O altă premieră în România este legată de faptul că aceste contracte să nu mai fie atribuite exclusiv prin atribuire directă. Orice operator are o șansă”, a mai punctat Ștefan Roșeanu.