Doar 5 din cele 7 milioane de autoturisme înmatriculate în România au Inspecția Tehnică Periodică (ITP-ul) valabilă și pot circula legal pe drumurile publice din țară, potrivit datelor publicate de Registrul Auto Român (RAR).
De asemenea, în România există aproape 19.000 de mașini non-euro, aproape 9.000 Euro 1, peste 280.000 Euro 2 și peste 730.000 Euro 3. Cele mai multe sunt Euro 4, peste 2,2 milioane. Electrice sunt doar puțin peste 8.000 de mașini.
În anul 2020, 2,5% dintre mașinile controlate în trafic aveau ITP-ul expirat, fals sau anulat.
Atunci când un șofer circulă cu ITP expirat, acesta riscă o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Mai mult, îi va fi reținut și certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și confiscate plăcuțele.
Totodată, în situația în care expiră ITP-ul, înmatricularea este suspendată automat. Așadar, dacă un conducător auto circulă cu ITP-ul expirat riscă și o amendă pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, valoarea total amenzii putând ajunge la 5.800 de lei.
Pentru a putea realiza ITP-ul mașinii în 2021, proprietarul mașinii trebuie să meargă la service cu următoarele documente: certificat de înmatriculare al autovehiculului (talonul) – original, sau după caz, autorizația provizorie de circulație; actul de identitate al conducătorului auto-original; poliță R.C.A. (Asigurare de Răspundere Civilă Auto) valabilă la data inspecției – original și cartea de identitate a autovehiculului (CIV) – original-securizată de R.A.R.
Prețul pentru inspecția tehnică periodică variază în funcție de service-ul ales, dar și de tipul autohevicului.
De asemenea, și valabilitatea ITP-ului variază. Mai exact, diferă în funcție de vechimea autovehicului, dar și de gabaritul ori destinația de utilizare a acestuia.