Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători, a negat categoric că a încercat să mușamalizeze gravitatea accidentului feroviar din Roșiorii de Vede și a precizat că a venit cu explicații mai târziu deoarece de la locul evenimentului veneau date contradictorii și a trebuit să se deplaseze el acolo să se lămurească. Preoteasa a mai declarat că, din evaluările de până acum, vina pentru accident aparține 100% mecanicului trenului de călători.
Totodată, directorul CFR Călători a promis că în perioada urmărtare toți mecanicii vor fi verificați medical, tehnic și psihologic. De asemenea, a garantat că în România nu se poate întâmpla o tragedie cum a fost în Grecia datorită sistemelor de siguranță de pe calea ferată românească.
Declarațiile au fost făcute în cadrul Știrilor B1 TV, prezentate de Gabriela Mihai.
„Am văzut și văd la dvs fel și fel de comentarii cu mușamalizări, cu ascundere. La calea ferată nu se poate mușamaliza și nu se poate ascunde niciun fel de eveniment. Circulația e înregistrată, toate benzile sunt cititite, nu există mușamalizare.
Trenul cu mecanicul a avut semnalul pe roșu, trebuia să oprească. Din considerente numai de dânsul știute, pe care comisia de anchetă probabil le va depista la momentul potrivit, a circulat cu depășirea controlată, practic a anulat dispozitivele de siguranță care au fost în funcțiune, au fost verificate”, a declarat Traian Preoteasa, pentru B1 TV.
„Trenul, infrastructura, locomotiva nu au nicio problemă, numai că dânsul a considerat că merge să scoată depășirea controlată. Când a observat trenul de marfă și a văzut că nu are altă variantă, a frânat total. Din această frână totală s-a creat un șoc puternic, călătorii loviți, cărora le cer scuze….
Mecanicul nu a mai putut să oprească în timp util și a lovit ușor trenul de marfă. Evenimentul e de o gravitate maximă, impactul a fost minor. Primul vagon lovit, ultimul din trenul de marfă, și locomotiva nu au niciun fel de avarii.
Trenul, lovind, a ridicat puțin al doilea vagon din trenul de marfă. Șocul resimțit de la mecanicul trenului de marfă… mecanicul a avut un șoc, a accelerat și atunci vagonul de la trenul de marfă s-a ridicat și s-a răsturnat.
E o vină umană 100%, din evaluări preliminare, e adevărat. Comisia de anchetă își va face treaba, dar este cert că mecanicul de locomotivă trebuia să frâneze la semnal roșu, nu a frânat, a încercat să treacă cu depășire controlată semaforul”, a mai spus Preoteasa.
El a precizat apoi că „practic mecanicul a anulat influența sistemului de siguranță”.
De asemnea, a spus că deocamdată nu se știe de ce trenul de marfă a circulat în fața celui de călători, deși trebuia să fie invers, nici de ce mecanicul de la trenul de marfă a accelerat când a simțit șocul impactului și nu a oprit, fapt ce a dus la răstunrarea unui vagon.