21 de situri arheologice au fost descoperite în timpul lucrărilor la infrastructura Lotului 4, al căii ferate care face legătura între Timişoara şi Arad. Au fost descoperite structuri ale unor locuințe vechi de lut, un cimitir sarmantic vechi de 1.900 de ani și schelete de animale, care datează de acum aproximativ 100 de ani.
Cele 21 de situri arheologice descoperite de arheologii de la Muzeul Naţional de Istorie reprezintă o parte semnfiicativă din istoria zonei, cu obiecte ce datează din epoci diferite.
„Specialiştii de la Muzeul Naţional de Istorie au descoperit 21 de situri, ce oferă o privire fascinantă asupra istoriei de-a lungul mileniilor. Printre acestea, 8 situri sunt aproape complet cercetate, dezvăluind obiecte care acoperă mai multe epoci istorice”, au precizat reprezentanţii CFR Infrastructură, potrivit Știrile ProTv.
Situl 10 este cel mai mare descoperit în România, în urma unor lucrări de infrastructură, cu o întindere de trei kilometri.
„Situl 10, cercetat de Muzeul Naţional de Istorie, a adus la suprafaţă relicve extraordinare. Cea mai veche descoperire de aici datează din epoca bronzului, cu o vechime de peste 3.500 de ani. Au fost găsite structuri de locuinţe din lut, care ne arată stilul de viaţă al vechilor comunităţi. Un alt lucru descoperit este un cimitir sarmatic (popor nomad care a trăit în această zonă în urmă cu aproximativ 1.900 de ani). Descoperirile continuă şi cu ultima epocă documentată, ce datează din perioada medievală (secolul al XV-lea)”, au specificat reprezentanţii CFR Infrastructură.
Chiar dacă în situl 11 au fost descoperite majoritar oase de animale, acestea pot trăda obiceiuri și credințe vechi ale persoanelor care au locuit zona, dat fiind faptul că necuvântătoarele au fost îngropate într-un loc comun.
„Situl 11 a scos la lumină o serie de descoperiri interesante, incluzând schelete de animale, cu precădere cai şi bovine, datând de aproximativ 100 de ani. Analizele preliminare sugerează că în acest sit ar fi un mormânt, cu gropi comune, utilizat pentru îngroparea animalelor. Fiecare sit dezvăluie o parte unică din trecutul nostru, iar aceste descoperiri contribuie la o înţelegere mai profundă a istoriei regiunii”, au transmis reprezentanţii CFR Infrastructură.
Lotul 4 al tronsonului CFR Timişoara-Arad are o lungime de 54,86 km şi este o investiție de peste 2 miliarde de lei.
Întreaga magistrală Caransebeş – Lugoj – Timişoara – Arad măsorară 162 de kilometri și a fost împărțită în 4 loturi. Reabilitarea se face cu bani europeni prin PNRR și costă aproape 9 miliarde de lei. Toate cele patru tronsoane trebuie să fie gata până la finalul lui 2026.