Senatorii au adoptat marți un proiect care modifică Legea Educației, astfel încât referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România. Concret, legea interzice în școli “activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”.
Identitatea de gen s-ar putea defini ca genul cu care o persoana se identifică. Identitatea de gen a unei persoane poate fi masculină, feminină sau pangen, adică nu este nici exclusiv feminină, nici masculină, ci o combinație dintre acestea, potrivit Wikipedia.
Identitatea de gense dezvoltă în jurul vârstei de 2-3 ani. Astfel, nu este suficient ca din punct de vedere al structurii anatomice o persoană să fie bărbat sau femeie, ci totodată să își dezvolte sentimentul de apartenență la gen, să își manifeste masculinitatea, respectiv feminitatea în acord cu structura corpului său. Se poate deduce o diferență subtilă între termeni, putându-ne referi astfel la sex din punct de vedere biologic și la gen din punct de vedere social. Adesea se consideră că identitatea de gen esteînvățată, influențată de factori exteriori (relația cu membrii familiei, profesori, prieteni, colegi, cultură), astfel încât, în anumite condiții, o persoană fără tulburări biologice de identitate sexuală poate să își dezvolte o identitate de gen specifică sexului opus.
Tulburarea identității de gense definește prin identificarea puternică și persistentă a unei persoane cu sexul opus. Prin urmare, apare o dorință puternică, repetată și insistentă de a aparține celuilalt sex și, deci, de a avea corpul sexului opus și rolul social al acestuia. Manifestată adesea din copilărie, tulburarea identității de gen trebuie suspectată în cazul în care se observă că un copil, crescând cu credința că va aparține sexului opus, începe să poarte haine asociate cu celălalt gen sau joacă jocuri care nu sunt specifice sexului său. În timp apare o modificare importantă a funcționalității individului, explică romedic.ro.
În literatura de specialitate, pentru cei care nu se identifică cu sexul cu care s-au născut se folosește termenul detransgenderism, cu varianta celor care doresc să aibă corpul sexului opus, intervenind asupra lui medical –transsexualii, a celor care simt că aparțin ambelor genuri sau niciunuia dintre ele,precum și a celor care poartă haine specifice sexului opus, dar nu doresc schimbarea identității sexuale –travestism. Persoanele cu tulburare de identitate de gen, în ciuda apartenenței la una dintre formele de mai sus, pot avea oricare tip de orientare sexuală, care nu e corelată neapărat cu tulburarea identității genului.
Proiect controversat adoptat de Senat, cameră decizională în acest caz. Astfel, este interzisă referirea la identitatea de gen în școli și universități.
Amendamentul la proiectul care modifică Legea Educației a fost introdus de senatorul PMP Vasile Cristian Lungu, absolvent al Seminarului Teologic din Zalău și licențiat în Psihologie Specială în SUA, la Loyola University.
Legea a fost criticată și de asociația MozaiQ, potrivit căreia „o astfel de lege contravine principiilor nediscriminării și asigurării accesului egal la educație pentru toți tinerii din România”.
„Tinerilor LGBT din România, care există peste tot, în toate comunitățile, li se spune astăzi că identitățile lor nu contează, nu sunt valide, iar profesorilor li se transmite mesajul că pot oricând să sancționeze identitățile LGBT. Școala românească ar trebui să educe, nu să suprime cunoașterea” a declarat Vlad Viski, director executiv MozaiQ.