Decizie definitivă în Consiliul European. Maşinile pe benzină, motorină şi hibride, interzise începând cu anul 2035
Cele 27 de state membre UE au dat aprobarea finală marți pentru interzicerea vânzărilor de mașini noi cu combustibili fosili până în 2035, după ce Germania a renunțat la un efort de blocare de ultim moment.
Decizie definitivă luată în Consiliul European
Votul a fost o formalitate după ce ambasadorii au susținut luni acordul de referință. Majoritatea miniștrilor energiei ai blocului au aprobat marți interdicția în timpul unei întâlniri de la Bruxelles, doar Polonia fiind împotrivă. Bulgaria, Italia și România s-au abținut, scrie France24.
Interzicerea motoarelor cu ardere internă este o parte critică a eforturilor blocului de a fi neutru din punct de vedere climatic până în 2050, cu emisii nete de gaze cu efect de seră zero.
De fapt, trebuia să fie aprobat la începutul acestei luni, dar Berlinul și-a frustrat partenerii din UE retrăgându-și sprijinul și cerând o scutire pentru combustibilii sintetici.
Mișcarea Germaniei a fost controversată, deoarece acordul fusese deja aprobat în cadrul procesului legislativ tradițional al UE.
Combustibilii pentru care Berlin a căutat reguli excepționale sunt încă în curs de dezvoltare și trebuie să fie produși folosind electricitate cu emisii scăzute de carbon. Activiștii de mediu se opun acestor combustibili.
Dar producătorii din Germania, una dintre cele mai mari țări producătoare de vehicule din lume, au spus că combustibilii ar putea permite folosirea motoarelor cu ardere după 2035.
Criticii au spus că blocarea Germaniei a fost rezultatul politicii interne, cancelarul Olaf Scholz fiind sub presiune pentru a menține o coaliție formată din social-democrații săi și rivalii verzi și liberali.
Partenerii săi liberali doreau scutirea.
Sâmbătă a avut loc o descoperire, după săptămâni de certuri între Comisia Europeană, brațul executiv al UE și ministerul german al transporturilor pentru a rezolva disputa.
Vehiculele cu motoare cu ardere pot continua să fie înmatriculate după 2035 dacă folosesc doar combustibili neutri în emisiile lor de CO2, a declarat sâmbătă ministrul german al transporturilor, Volker Wissing.