Deputatul USR Stelian Ion, fost ministru al Justiției, a declarat duminică, pentru B1 TV, că atât de mulți condamnați în România au reușit să scape de pedepse fugind în Italia deoarece avem probleme cu legislația noastră și cu modul în care o aplicăm. Dar o mare problemă e și la unele instanțe din Italia, a mai spus Ion, punctând că subiectul ar trebui adus în atenția Comisie Europene și a Consiliului JAI.
„Ar trebui să se respecte mai degrabă în Italia decizia-cadru a Consiliului Uniunii Europene care privește cooperarea judiciară în materie penală, să respecte principiile de acolo care presupun că trebuie să existe încredere între state, adică dacă eu, România, am dat o condamnare, nu te apuci tu, nu-știu-ce stat, că nu s-au respectat nu-știu-ce drepturi fundamentale, dreptul la un proces echitabil să nu aplici legea română. Sunt chestiuni de bază”, a explicat Stelian Ion.
Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Selectiv”, moderată de Dan Bucura pe B1 TV, în contextul în care, recent, și fostul baron PSD Ionel Arsene a scăpat de închisoare fugind în Italia.
„Sunt mai multe probleme, una e legată de legislația noastră care aparține, în principal, ctitorului de lege, Dl Predoiu. Știți că noile Coduri penale, care au zeci de articole declarate neconstituționale, poartă marca Predoiu. Asta e una dintre probleme, legislația românească. Ea poate fi îmbunătățită pe alocuri.
O chestiune pe care am remarcat-o – și am depus un proiect de lege în acest sens – că la măsurile preventive, odată cu adoptarea noilor Coduri penale, a fost înlăturat din legislație obiectivul de a proteja societatea sau de a preveni sustragerea de la executarea pedepsei. În Codurile vechi era scopul ăsta, în cele noi lipsește cu desăvârșire. Ar fi 20% maximum motivul pentru care scapă – legislația noastră.
Pe lângă legislația, e modul în care se aplică legislația. Se spune că există niște pârghii, niște măsuri preventive. De multe ori, organele judiciare nu aplică foarte chivernisit măsurile astea preventive, adică dau din start măsura arestului și, dacă a trecut foarte mult timp, nu mai pot aplica măsura controlului judiciar. Cred că ar trebui acordată atenție și acolo.
Dar o problemă foarte mare, mai mare decât cele două, e modalitatea în care se pun în executare mandatele europene de arestare. Dacă vorbim de UE și acesta e subiectul, în principal cazul Italia. Avem de-a face cu un stat UE. Nu funționează regulile de la extrădare, ci de la mandatul european de arestare și în legislația italiană existase, până în 2021, o portiță care devenise ditamai canalul prin care se făceau scăpați acești infractori din România, care presupunea că persoana respectivă condamnată în România dacă avea o legătură mai puternică cu statul italian – un fel de rezidență, contract de închiriere, loc de muncă – statul italian putea refuza predarea, se recunoștea hotărârea din România și se dispunea executarea acolo, potrivit legii italiene. Executarea acolo presupunea că se aplica o lege de grațiere și se ștergeau deja 3 ani de pendeapsă, deci erau condiții mai blânde de executare”, a explicat fostul ministru al Justiției.
Stelian Ion a mai susținut că Predoiu (PNL), actualul ministru al Justiției, și ceilalți factori de răspundere ar trebui să tragă semnale de alarmă puternice la Comisia Europeană și la Consiliul JAI pentru a rezolva problema la nivel european.
Acesta a ținut să amintească faptul că atunci când a fost ministru a avut două discuții directe cu omologul italian: „Aș continua aceste demersuri și le-aș expune și la Consiliul JAI, că deja e afectată credibilitatea justiției din România, (…) că vorbim de niște situații în care justiția din România, cu chiu cu vai, și-a făcut treaba”.
Stelian Ion a insistat apoi că acest lucru e „de interes european”.