Cum se manifestă propaganda rusă în România și cine o promovează: ”Rusia pare să dezvolte tipuri de tematici pentru fiecare țară în parte”

Publicat: 04 04. 2019, 13:59
foto: Hepta.ro / Sputnik / Alexei Druzhinin

Propaganda pro-rusă din România abordează o arie vastă de teme, precum cele anti-americane, anti-NATO și cele de tip RO-EXIT, și are ca scop blocarea investițiilor și crearea de neîncredere în comunitatea euroatlantică, consideră sociologul Nicolae Țîbrigan, potrivit jurnaliștii.ro.

Narațiunea anti-americană poate fi rezumată la construcția de tip „România – colonia SUA”, crede acesta, în timp ce propaganda anti-NATO este exprimată prin promovarea ideii că scutul antirachetă de la Deveselu este inutil. Nu în ultimul rând, dezinformările pe axa RO-EXIT se proiectează cu discursuri de tip post-colonial, dar și cu cele potrivit cărora există o mare conspirație a Vestului împotriva României.

„Rusia pare să dezvolte tipuri de tematici pentru fiecare țară în parte, iar unele narațiuni sunt «reciclate» chiar la nivel regional (Europa de Est – Statele Baltice, Polonia, România, Bulgaria, Ucraina, R. Moldova), acestea din urmă se referă la tematici mai generale cum ar fi: accentuarea poziției Rusiei ca putere globală, necesitatea unei «lumi multipolare», pictarea unui Occident decadent din punct de vedere moral și spiritual, scindarea iminentă a Europei etc”, crede sociologul.

Cu alte cuvinte, rezumă Nicolae Țîbrigan, „occidentalii e de vină”. El a explicat că, dat fiindcă societatea românească nu vorbește limba rusă și este neîncrezătoare în regimul Putin, dar și în sistemul militar de orice fel, nu neapărat cel rus, propaganda pro-Kremlin acționează prin ricoșeu, motiv pentru care canalele sunt diverse.

„Aceste «canale» abundă cu foști politicieni, jurnaliști «reciclați» recent, experți care acționează în favoarea Rusiei fie pentru onorarii, fie din frustrări personale, precum și alți perdanți (reali sau imaginari) ai tranziției post-comuniste și ai europenizării României”, a precizat Țîbrigan.

Sociologul a mai menționat că, alături de la colegii din cadrul Laboratului pentru Analiza Războiului Informațional și a Comunicării Strategice, lucrează acum la un raport exhaustiv, în care va demantela rețeaua de influență a Kremlinului în România, în baza unei clasificări a acestor canale după câteva criterii: tipul sursei, impact, actori și obiective strategice.