Cum pot vota cetățenii români, prin corespondență, la alegerile prezidențiale și parlamentare. Acesta este termenul-limită pentru înregistrare

Publicat: 20 09. 2024, 20:26
S-au deschis secțiile de votare, sursă foto: captură YT

Ministerul Afacerilor Externe a anunțat că au fost publicate”Ghidului alegătorului prin corespondenţă – alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024” şi a „Ghidului alegătorului prin corespondenţă – alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024„.

Cetățenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate se pot înregistra ca alegător prin corespondenţă până la data de 10 octombrie pentru alegerile prezidențiale şi 17 octombrie pentru alegerile parlamentare, informează site-ul MAE.

Alegătorii români care vor să voteze prin corespondenţă la alegerile prezidenţiale şi/sau la alegerile parlamentare din acest an găsesc toate informaţiile necesare pe pagina de internet www.mae.ro, la secţiunile Alegeri pentru Preşedintele României (https://www.mae.ro/node/64180), respectiv Alegeri pentru Senat şi Camera Deputaţilor (https://www.mae.ro/node/64181).

Cum se realizează votul prin corespondenţă

Exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă este o alternativă la votul în cadrul secţiei de votare şi se realizează prin intermediul serviciilor poştale. Alegătorul îşi poate exercita dreptul de vot prin corespondenţă o singură dată, la fiecare scrutin, sub sancţiunea legii penale.

Cine poate vota prin corespondenţă

Cei care pot vota prin corespondenţă sunt acei cetăţeni români cu drept de vot, care au domiciliul sau reşedinţa legal stabilită în străinătate şi care s-au înscris în Registrul electoral (www.votstrainatate.ro) cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă.

Cum se face înregistrarea pentru a putea vota prin corespondenţă

Pentru a te putea înregistra, trebuie să completezi un formular online, aflat pe site-ul www.votstrainatate.ro, gestionat de Autoritatea Electorală Permanentă, cu următoarele date: nume, prenume, cod numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă şi adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă, la care s-au anexat copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine.

Actele de identitate emise de autorităţile române trebuie să fie valabile la data exercitării dreptului de vot.

MAE recomandă cetăţenilor români să se informeze din timp asupra procedurii de vot, pentru a-şi putea exercita dreptul de vot prin corespondenţă în bune condiţii.