Arhiepiscopia Tomisului a încercat să justifice declarațiile aberante ale lui Teodosie pe tema femeilor abuzate de soți, susținând că acesta „a oferit o soluție strict duhovnicească”, „aprecierea unui abuz sau a unei violențe” fiind în sarcina instituțiilor statului. Arhiepiscopia a insistat că Teodosie are dreptul garantat prin Constituție de a exprima ce dorește și a insistat că acesta doar a reflectat „doctrina, morala și cultul confesiunii din care face parte”.
„Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie are, la loc de cinste printre atribuțiile misiunii sale de arhiereu al Bisericii, calitatea de învățător al comunității pe care o păstorește. În acest sens, potrivit legii canonice dar și drepturilor garantate de constituția țării, se exprimă față de propriii credincioși în deplin acord cu doctrina, morala și cultul confesiunii din care face parte, beneficiind deplin de libertatea de manifestare religioasă (care include dreptul de a preda credincioșilor săi) precum și de autonomia față de stat și față de celelalte sisteme religioase ori filosofice.
Astfel, în cazul prezentat, o credincioasă a fost încurajată să invoce ajutorul lui Dumnezeu și să își păstreze, prin fidelitate, puterea de a purta Crucea vieții de familie, pentru ca Dumnezeu să suplinească acea lipsă de empatie a soțului iar legământul martiric al căsniciei să rămână curat. Acest lucru a fost propovăduit în Creștinism dintotdeauna și de către toți. De aceea, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop nu s-a exprimat într-o calitate străină – lăsând specialiștilor (medici, psihologi, etc.) rolul lor în societate – ci a oferit un sfat duhovnicesc în deplină armonie cu propria învățătură religioasă.
Aprecierea unui abuz sau a unei violențe o face legea statului, prin organele abilitate. Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie a oferit o soluție strict duhovnicească. Dezavuăm interpretările pline de reproș care s-au stârnit pe seama sfaturilor solicitate și oferite cu bună credință”, a transmis Arhiepiscopia Tomisului, printr-un comunicat.
Amintim că, răspunzând unei femei care se plângea că e abuzată psihologic de soț, IPS Teodosie a afirmat: „Poate exista şi vindecare, dar dumneata, care ai primit taina cununiei, trebuie să-ţi duci crucea, să te rogi să suplinească Dumnezeu această lipsă de empatie, pentru că ai un legământ. Soluţia este să nu vă despărţiţi, vindecarea o dă Dumnezeu”.
Iar unei femei care nu voia să aibă relații sexuale cu soțul ei i-a spus: „Să fiţi şi după voia soţului, nu numai după voia dumneavoastră. V-aţi căsătorit, căsătoria este o cruce. De aceea, cununile pe care le-aţi primit pe cap sunt cununi de mucenici, să faceţi şi voia soţului ca să nu destrămaţi căsnicia”.
La începutul acestui an, el a susținut că din apa sfinţită de Bobotează (agheasma mare) nu pot bea fumătorii și „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie”.
Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), l-a contrazis imediat: „Cei care, afectați grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creștinismul, creștinopatie, primesc un nesperat și consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranței lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică și pe ambii cât mai departe de aghiasma mare și mică. Ca și cum cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos și al nostru, ca și cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăția sau aghiasma cu Sfânta Împărtășanie”.
De asemenea, întrebat în trecut de o enoriașă cum ar putea să țină postul când soțul ei este foarte pasional și chiar o amenință când aceasta refuză, IPS Teodosie i-a răspuns: „Este bine să ţii rânduiala, dar, pentru armonia şi unitatea familiei, este bine să găseşti şi o modalitate a împlini. Sunt multe situaţii, noi le întâlnim, duhovnicii, astfel de situaţii. Nu trebuie duse lucrurile la extrem, dar cu blândeţe, poate pe parcurs, va înţelege că trebuie să fie socotite nu toate zilele la fel şi să avem discernământ. Să distingem timpul de orice altă patimă”.