UPDATE // Cum fac afaceri frații Micula pe timp de criză: Prețul acoolului sanitar, majorat cu peste 75% în plină pandemie de coronavirus (FOTO) / PUNCTUL DE VEDERE AL COMPANIEI

Publicat: 24 03. 2020, 14:33
Foto: Hepta.ro

UPDATE // În urma publicării acestui articol, reprezentanții companiei SC SCANDIC DISTILLERIES SA au trimis un drept la replică pe care îl redăm integral la finalul articolului.

Foto-

Foto-

Foto-

Foto-

UPDATE // Poziția companieiSC SCANDIC DISTILLERIES SA

Prin prezenta, vă aducem la cunoștință că afirmațiile diseminate/publicate, dincolo de faptul că sunt făcute cu rea-credință, contravin flagrant adevărului și nu au la bază nici măcar o minimă documentare și verificare. Pagina 2 din 6 1.

Potrivit art. 1 din Codul deontologic al ziaristului adoptat de Clubul Român de Presă „Ziaristul are datoria primordială de a relata adevărul, indiferent de consecințele ce le-ar putea avea asupra sa, obligație ce decurge din dreptul constituțional al publicului de a fi corect informat”.

2. De asemenea, în art. 2 din același document se prevede că „Ziaristul poate da publicității numai informațiile de a căror veridicitate este sigur, după ce în prealabil le-a verificat, de regulă, din cel puțin 2 surse credibile”.

3. În situația în care sunt date publicității informații inexacte, ziaristul și redacția au datoria de a face corecțiile necesare și au obligația de a publica, în termen de 5 zile de la primire, pentru publicațiile cotidiene, agențiile de știri, posturile de televiziune și radio și în prima apariție, pentru publicațiile periodice, dreptul la replică al reclamantului, ca formă esențială de reparare a prejudiciului adus acestuia.

4. B1 TV a lansat în ultimele zile o aprigă campanie de discreditare a subsemnatului și a societății Scandic Distilleries SA. În data de 24 martie 2020, în cadrul emisiunii „Dosar de politician” au fost consacrate mai bine de 10 minute unui dialog între dl. Silviu Mănăstire și dna Sorina Martei, având ca unic obiect atacuri virulente fundamentate pe neadevăruri în privința subscrisei. Cu un alt prilej, a fost contactat telefonic în direct dl Rareș Bogdan care a întărit aceste afirmații printr-o serie de injurii. Campania de discreditare s-a materializat și în scris prin materialul intitulat „Cum fac afaceri frații Micula pe timp de criză: Prețul alcoolului sanitar, majorat cu peste 75% în plină pandemie de coronavirus”. Această ofensivă de neadevăruri a adus grave prejudicii Scandic Distilleries S.A., care conform dispozițiilor legale se impun a fi reparate.

4.1. Cu rea-credință am fost etichetați ca fiind „escroci, speculanți, datornici către Statul român.” Mai mult, în materialul menționat se arată că „frații Micula, cei cărora statul român le-a plătit în luna decembrie aproximativ 300 de milioane de dolari pentru a rezolva situația Romatsa, își cresc afacerile în plină pandemie de coronavirus”. Aceasta afirmație urmărește să inducă publicul în eroare și lasă impresia că Statul român ar fi plătit o sumă de bani ca rezultat al unui tratament preferențial. În realitate, Statul român a fost sancționat prin sentința arbitrală pronunțată de Centrul Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii de la Washington. Statul român a fost astfel obligat la plata acestor sume de bani cu titlu de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin încălcarea drepturilor izvorâte din calitatea de investitor. Tribunalului General al Uniunii Europene a stabilit la rândul său că sumele se cuvin cu titlu de despăgubire și nu reprezintă ajutor de stat. În plus, instanțele române, inclusiv Curtea de Apel București, au respins contestațiile la executare formulate de Statul român. În Pagina 3 din 6 contradicție cu această realitate, și cu faptul că Statul român a plătit abia în 2019 sume pe care le datora în baza unei hotărâri arbitrale străine din 2013, am fost discreditați ca fiind „datornici al Statului român” și că am fi „jumulit bugetul Statului român.”

4.2. Se arată în articolul publicat și s-a dezbătut intens în emisiunea „Dosar de politician” că „una dintre firmele controlate de Viorel și Ioan Micula a crescut cu peste 75% prețul alcoolului sanitar, biocid universal, în România”. Aceste susțineri vehemente inoculate publicului nu au la bază nicio documentare prealabilă. Ele se bazează exclusiv pe opinia subiectivă și totalmente eronată a doamnei Sorina Matei. Aceasta afirmă chiar că ar fi sesizat judecători și procurori cu privire la această chestiune, dar afirmă că „procuratura nu are pârghie legală”. Pe cale de consecință, deși nu ni se poate imputa vreo faptă care să contravină legii, dna Matei inoculează totuși ideea că ar trebui să fim sancționați. Conform opiniei sale ar fi necesară o hotărâre de guvern care să reglementeze în materie penală. Asemenea perspective ar trebui să îngrijoreze pe oricine căci ele nu au nimic în comun cu principiile statului de drept fiind abordări specifice regimurilor totalitare.

4.3. În continuare, s-a afirmat că „Scandic Distilleries din concernul fraților Micula au văzut posibilitatea de a face averi pe spatele și sănătatea românilor. Astfel, în data de 12 martie au început să-și promoveze Spirtul Mona pe pagina de Facebook, dândui valoare prin mesajul ‘Alcoolul sanitar Mona este un produs biocid, fiind avizat ca atare de Ministerul Sănătății’.” Societatea Scandic este un producător român de alcool sanitar care pune la dispoziția consumatorului român un produs esențial în aceste vremuri dificile în care multe state au limitat exportul unor produse atât de necesare cum sunt și produsele biocide. Sunt vremuri în care se vorbește tot mai mult despre necesitatea încurajării societăților comerciale românești în vederea asigurării producției interne, mai cu seama în privința unor produse care sunt indispensabile în această perioadă. Așadar, departe de a fi un comerciant care se bucură de vreun privilegiu necuvenit, Scandic Distilleries este un producător autohton care produce un bun esențial societății în această perioadă de criză sanitară și economică.

4.4. În mod paradoxal față de nevoia protejării producătorilor autohtoni, în vederea manipulării publicului, în dialogul amintit din cadrul emisiunii „Dosar de politician” se face o prezentare a crizei sanitare și economice din țara noastră în paralel cu campania de denigrare lansată împotriva societății Scandic Distilleries, arătându-se chiar că „prețurile au explodat și în același timp oamenii rămân fără locuri de muncă”. În acest mod, se induce publicului ideea că am fi răspunzători pentru această situație și se instigă la revoltă împotriva noastră. Or, producătorii autohtoni sunt elementul cheie pentru ieșirea din actuala criză și în niciun caz răspunzători de această situație. Pagina 4 din 6

4.5. Neadevărurile prezentate sunt presărate cu cifre pentru ca scopul de a dezinforma să fie mai ușor de atins. Astfel, se arată că „văzând că lumea a intrat în panică și că alcoolul sanitar este la mare căutare, după ce medicii au recomandat dezinfectarea suprafețelor cu biocid, compania condusă de frații Micula trec la pasul doi: majorarea prețurilor. Astfel, după cum arată presacurată.ro, spirtul Mona la jumătate de litru a ajuns să coste 10,11 lei de la 5,78 lei, cu tot cu TVA.” La o simplă verificare în magazine sau chiar în mediul online ați fi putut constata că prețul este mult mai mic față de alte produse similare.

Mai mult, în acord cu rigorile deontologice, o minimă cercetare ar fi arătat că actuala criză a dus la majorarea semnificativă a costurilor de producție, crescând prețul materiei prime pentru ambalare (flacoane, capace PET și folie polietilena termocontractibilă). A crescut și prețul materiilor prime folosite în producția alcoolului sanitar, precum și al făinii utilizate în procesul de obținere al alcoolului etilic, mai ales că majoritatea acestor materii prime provin din țări afectate şi ele de pandemia de Covid-19, unde furnizorii au aplicat măriri ale prețurilor. La toate acestea se adaugă creșterea prețurilor de transport şi devalorizarea substanțială a leului din ultima perioadă. Totodată, asigurarea continuității producției în această perioadă presupune costuri suplimentare aferente implementării măsurile menite să evite punerea în pericol a sănătății angajaților și pentru combaterea răspândirii infecțiilor cu virusul COVID–19. Este vorba despre costuri suplimentare privind echipamentele de protecţie şi costurile transportului individual spre şi de la locul de muncă, în condiţii de securitate sanitară – costuri suportate în totalitate de companie. Dna Matei afirmă în treacăt „o fi o problemă la furnizori,” dar alege totuși să instige la revoltă față de producător. Datele de mai sus demonstrează că departe de a fi vorba despre o creștere artificială a prețurilor unor produse, discutăm despre strădania unui producător de a asigura prețuri accesibile în condițiile creșterii costurilor de producție. Orientarea capacităţii de producţie spre fabricarea de alcool sanitar implică şi alte costuri sociale, cum sunt recalificarea şi acomodarea angajaţilor cu noile condiţii de muncă pe timp de pandemie. În concret, de la o săptămână la alta costurile de producție au crescut cu 75%, iar marja de profit a ajuns la 3%.

Mai arătăm că Scandic Distilleries depune eforturi concrete de a ajuta populaţia în aceste vremuri de pandemie, sprijină sistemul de sănătate prin donaţii şi sponsorizări cu materiale sanitare, sprijinind astfel cadrele medicale aflate în primul rând al luptei cu pandemia Covid-19.

Nu în ultimul rând trebuie menţionat că, în acest moment, pe piaţa din România s-au observat creşteri semnificative ale preţurilor la raft către utilizatorul final, la foarte multe produse alimentare – legume, fructe, pâine, produse de panificaţie, făină etc. – dar Pagina 5 din 6 şi la produse necesare în gospodărie, sau de protecţie – dezinfectanţi externi, măşti, mănuşi de unică folosinţă etc. De asemenea, preţul altor biocide disponibile în piaţă este şi de 10 ori mai mare, în funcţie de conţinutul de alcool 100% pe unitate de măsură (litru).

Faptul că niciun alt producător important de produse spirtoase nu şi-a reorientat producţia către alcoolul sanitar demonstrează o dată în plus că acest produs nu este unul atractiv din punct de vedere economic pentru companiile care respectă întru totul cerinţele legale.

4.6. Seria de informații false culminează cu următoarea afirmație: „ba mai mult, sticlele mari de alcool sanitar nici măcar nu au mai fost ștanțate, ceea ce nu mai certifică bună calitate a acestuia. Potrivit sursei citate, producătorul și distribuitorul ar susține că ar fi rămas fără sticle și nu a mai avut timp să le ștanțeze fix pe cele mari, care se vând mai repede.”

Scandic Distilleries S.A. a făcut de-a lungul timpului obiectul unor minuțioase controale din partea organelor Statului român. Fiecare astfel de control a dovedit standardele înalte de calitate ale acestor produse. Aceste standarde sunt riguros respectate și în privința producției din această perioadă. Afirmațiile denigratoare proferate nu au absolut niciun fundament faptic nici în această privință. Alcoolul sanitar Mona este un produs de cea mai bună calitate, ce îndeplinește criteriile unui biocid și are atestările aferente, compania depunând toate eforturile să mențină prețul de producție la cel mai jos prag care să asigure, totodată, parametrii de eficiență, având în vedere că practică printre cele mai mici prețuri din piață. În plus, un procent reprezentativ de 30-50% din prețul de vânzare se întoarce, direct sau indirect, la stat. În același timp, trebuie să menţionat că prețul de vânzare practicat de comercianţi este stabilit liber de fiecare în parte, iar noi, în calitate de producător și furnizor nu-l putem influența în niciun fel.

5. Afirmații false diseminate cu rea-credință în scopul de a manipula sunt de natură să imprime clienților societății Scandic Distilleries S.A. un sentiment de neîncredere, chiar de revoltă față de toate produsele acestei societăți. Acestea vor conduce consumatorii la evitarea unui produs absolut esențial în această perioadă și orientarea spre produse din import. Pe lângă prejudiciul financiar cauzat Scandic Distilleries S.A., efectele negative se răsfrâng, din păcate și asupra economiei naționale care are la acest moment interesul să promoveze producătorii autohtoni în vederea reducerii impactului nefast al actualei crize sanitare asupra economiei naționale.

6. Respectarea deontologiei profesiei de jurnalist ar fi impus verificarea veridicității informațiilor înainte de diseminarea acestora și comunicarea cu bună-credință numai a Pagina 6 din 6 informațiilor menite să informeze corect publicul. Conform prevederilor legale, persoanele vinovate de dezinformarea cu rea-credință a publicului sunt chemate să răspundă pentru gravele prejudicii materiale aduse Scandic Distilleries S.A., precum si imaginii sale ca producător.