Cum ar putea arăta noul an școlar. Alexandru Rafila: Copiii nu pot fi transformați în niște „cititori de tablete”
Alexandru Rafila, preşedintele Societăţii Române de Microbiologie, a declarat că noul an școlar va fi ceva diferit de ce a existat până acum, din cauza epidemiei de coronavirus. Regulile pentru prevenirea răspândirii COVID-19 ar trebui stabilite din timp, personalul ar trebui informat și făcute mai multe simulări. Profesorul a explicat cam cum crede el că ar trebui să se desfășoare orele, astfel încât riscul de infecție să fie pe cât posibil limitat, iar copiii să nu fie transformați în niște „cititori de tablete”. Rafila a insistat că nu pot fi impuse aceleași reguli în toată țara, deoarece fiecare școală e altfel, iar riscul epidemiologic este diferit.
Alexandru Rafila, despre regulile anti-coronavirus în noul an școlar: Fiecare unitate de învățământ ar trebui să poată să îşi organizeze un program corelat cu evaluarea de riscuri
Alexandru Rafila, preşedintele Societăţii Române de Microbiologie și reprezentantul României în Organizaţia Mondială a Sănătăţii, a declarat că regulile ce vor trebui implementate din toamnă, odată cu începutul noului an școlar, vor trebui să fie adaptate fiecărei unități de învățământ și nicidecum impuse la nivelul întregii țări.
Profesorul a mai precizat că în stabilirea normelor trebuie ținut cont de faptul că elevii trebuie să interacționeze. Copiii nu pot fi transformați în niște „cititori de tablete”, a insistat Rafila.
„Deci fiecare şcoală ar trebui să poată să îşi organizeze un program de învăţământ care să fie corelat cu posibilităţile şi cu evaluarea de riscuri din şcoala respectivă. Ar trebui să le dăm două – trei – patru variante, iar una dintre ele să fie adoptată de o anumită şcoală”, a explicat Alexandru Rafila, pentru Digi24.
Acesta a insistat că măsurile trebuie să fie flexibile deoarece școlile nu sunt toate la fel, iar riscul epidemiologic nu este identic peste tot.
Cum ar trebui să se desfășoare anul școlar 2020-2021, potrivit profesorului Alexandru Rafila
Profesorul a afirmat că, în opinia sa, în fiecare clasă ar trebui să existe maximum 15 elevi, iar băncile să fie la o distanță de 1,5 metri una de alta. De asemenea, trebuie limitată pe cât posibil interacțiunea dintre elevi din clase diferite. Rafila crede că poate fi găsită o soluție de decalare a pauzelor.
Cadrele didactice ar trebui să poarte tot timpul masca de protecție, iar copiii fie permanent, fie doar în pauze. Triajul epidemiologic trebuie să rămână la intrarea în şcoală, iar unele instituții de învățământ îşi pot prelungi programul pentru a separa și mai bine elevii.
„Şcolile care au un număr mic de elevi şi pot să respecte aceste condiţii, pot să îşi desfăşoare programul normal fără niciun alt fel de probleme, în afară de igienă, distanţă, mască”, a mai declarat preşedintele Societăţii Române de Microbiologie.
În opinia profesorului Alexandru Rafila, învățământul online trebuie păstrat, dar „să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete și o interacțiune virtuală. Ei trebuie să interacţioneze unul cu celălalt”. Acesta s-ar desfășura alternativ cu prezența fizică la școală, la interval de o săptămână sau pentru 2-3 zile.
„În orice caz, aceste clase mari cu 30-35-40 de elevi, cu siguranţă nu vor putea funcţiona în această structură”, a subliniat Rafila.
Profesorul a admis că, în situația în care trebuie să fie mai puțini elevi într-o clasă, apare problema lipsei cadrelor didactice, fapt pe care Ministerul Educației trebuie să-l aibă în vedere.
Alexandru Rafila a mai declarat că oamenii trebuie instruiți din timp cu privire la noile reguli și trebuie efectuate simulări: „N-o să poată să fie instruit (personalul) cu două-trei zile înainte de începerea școlii și trebuie făcute simulări încă de acum, din acest moment. Trebuie văzute programe de învățământ, cum se pot împărți, cine răspunde”.