Cum a câștigat Pele 120.000 de dolari legându-se la șireturi

Cum a câștigat Pele 120.000 de dolari legându-se la șireturi

Pele a schimbat pentru totdeauna fotbalul. De la driblinguri spectaculoase, până la un număr fantastic de goluri, brazilianul și-a cimentat definitiv locul în istoria sportului rege. Pe lângă performanțele de pe teren, Pele a fost popularizat și obiceiul contractelor de imagine pentru sportivi. Unul dintre cele mai elocvente exemple s-a petrecut în timpul Campionatului Mondial din 1970, în Mexic.

Aceasta a fost împărtășită de antreprenorul american Joe Pompliano pe Twitter, care detaliază momentele care au dus la acest lucru. Povestea a început în 1924, când frații germani Adolf și Rudolf Dassler au înființat o companie de încălțăminte din spălătoria mamei lor și au numit-o „Dassler Brothers Shoe Factory”. În anii 1940, cei doi frați au decis să meargă pe drumuri separate după ce relația lor s-a deteriorat, Adolf creând Adidas, în timp ce Rudolf a înființat Puma.

Popularitatea în creștere a lui Pele a fost un subiect sensibil pentru ambele părți. Contractele de imagine ale sportivilor deveneau tot mai comune, așa că Adidas și Puma au creat „Pactul Pele”. Ideea acestuia era simplă: un război al ofertelor ar fi dus la falimentul ambelor companii, așa că au convenit ca niciuna dintre ele să nu semneze cu Pele.

Dar în 1970, Puma avea să rupă pactul, abordându-l pe Pele cu o ofertă de 120.000 de dolari (aproximativ 1 milion de dolari în ziua de azi). Compania i-a cerut legendei să meargă la mijlocul terenului cu câteva secunde înainte de startul meciului din sferturile de finală ale Cupei Mondiale, Brazilia – Peru, și să ceară timp arbitrului pentru a-și lega șireturile.

Pentru a fi siguri că toată lumea va vedea acea pereche de ghete de fotbal, Puma a plătit chiar și pe cameraman. Atât Pele, cât și omul din spatele camerei au îndeplinit dorința Puma și, în același timp, au stârnit furia celor de la Adidas. Ca urmare a acestui gest, Puma a înregistrat vânzări anuale record.

O parte din succesul vânzărilor din acel an s-a datorat și parcursului impecabil al brazilienilor în 1970. Aceștia au câștigat meciul cu Peru cu 4-2 și, în cele din urmă, a mers până la capăt, iar Pele a ridicat a treia sa Cupă Mondială.

Cei 120.000 de dolari din 1970 sunt doar o mică parte din averea lui Pele. Acesta a câștigat alți 100.000 de dolari în următorii 4 ani numai din asocierea cu brand-ul Puma. În 1974, brazilianul a semnat un contract de 2.8 milioane de dolari pe sezon cu echipa New York Cosmos. Avea să petreacă 3 ani în Statele Unite ale Americii, timp în care a fost plătit cu echivalentul a 46 de milioane de dolari la cursul de astăzi.

După retragere, Pele și-a mărit averea prin contracte importante cu brand-uri precum Volkswagen, Emirates și Hublot. „Când o companie mă abordează, mă gândesc în primul rând la mesajul pe care îl transmite copiilor”, a declarat el pentru Harvard Business Review despre modul în care selectează mărcile cu care se asociază. „Primesc o mulțime de propuneri pentru a face reclame la țigări, alcool, bere. O mulțime de antrenori și jucători o fac. Dar nu voi susține niciodată aceste mărci, pentru că nu sunt potrivite tinerilor”. Fanii brazilianului au continuat să cumpere același echipament fotbal de la Puma, întrucât Pele a continuat colaborarea și după retragere.

În 1992, Pele a fost numit Campion UNESCO pentru sport pentru că a ajutat copiii defavorizați și a promovat sportul. În 2001, a fost acuzat că a fost parte a unui caz de corupție în urma căruia 700.000 de dolari au fost furați de la UNICEF. Compania sa de marketing, „Pelé Sports and Marketing”, a împrumutat fonduri pentru un meci caritabil al UNICEF, care nu a avut loc, iar banii nu au fost returnați.

Pele a ordonat un audit, a închis compania și l-a dat în judecată pe partenerul său pentru delapidarea a 4 milioane de dolari. Nimic nu a fost dovedit vreodată. „În toată viața mea am avut o mare problemă cu partenerii”, a declarat el la vremea respectivă, potrivit New York Times. În 2014, în contextul în care Cupa Mondială de fotbal urma să aibă loc în Brazilia, țara natală a lui Pele, multe branduri l-au ales ca ambasador.

Site-ul Celebrity Net Worth estimează că valoarea brazilianului ajungea, la final de 2022, la 100 de milioane de dolari.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`