O analiză realizată de Bloomberg avertizează asupra unei probabile crize pe piața uleiurilor vegetale din cauza extinderii la nivel mondial a biocombustibililor.
Uleiurile vegetale, utilizate nu numai în mod obișnuit pentru gătit, ci și ca combustibil pentru avioane și camioane, sunt de așteptat să se confrunte cu o criză, intensificând dezbaterea de lungă durată între utilizarea alimentelor pentru întreținere și combustibil.
Guvernele din întreaga lume, din SUA până în Indonezia, apelează din ce în ce mai mult la surse de energie pe bază de plante, cum ar fi boabele de soia, canola și chiar grăsimile animale, în efortul de a reduce dependența lor de combustibilii fosili și de a limita emisiile nocive. Această schimbare a deschis noi oportunități interesante pentru uleiurile vegetale, uleiul de palmier, un ingredient oarecum controversat în orice, de la tăiței instant și ciocolată până la aluat de pizza și șampon, devenind o alegere deosebit de populară.
Cererea este atât de mare, încât producătorii de biocombustibili caută cu disperare chiar şi uleiul de gătit uzat precum şi produsul rezidual rămas la finalul procesării uleiului de palmier, pentru a le folosi drept materie primă la producţia de biocombustibili.
Eforturile de trecere la biocombustibil prezintă obstacole care se pot dovedi insurmontabile. Disponibilitatea uleiului vegetal este în pericol din cauza războiului și a impactului fenomenelor meteorologice severe. Argentina, cel mai mare exportator de ulei de soia din lume, a suferit daune catastrofale culturilor ca urmare a unei secete severe. În plus, restricțiile privind utilizarea pesticidelor în Europa vor împiedica însămânțarea rapiței, în timp ce incursiunea Rusiei în Ucraina va duce la o scădere a exporturilor de ulei de floarea soarelui.
În condiţiile în care producţia de ulei vegetal este aşteptată să încetinească, biocombustibilii ar putea aduce piaţa mondială într-o situaţie de deficit în a doua jumătate a acestui an, susţine Thomas Mielke, director general la firma germană de analiză Oil World. Biocombustibilii sunt responsabili pentru o mare parte din piaţa de ulei vegetal, dar numai pentru o mică parte din cererea de energie, subliniază Mielke. Acesta se declară îngrijorat că obiectivele combinate privind biocombustibilii depăşesc ceea ce poate satisface piaţa mondială de uleiuri şi grăsimi.
Consumul de motorină bio a fost în creștere, SUA, Europa, Brazilia și Indonezia. În SUA, uleiul de soia, uleiul de rapiță, uleiul de gătit uzat și grăsimile animale sunt frecvent utilizate, în timp ce Europa se bazează pe uleiul de rapiță și pe reziduuri pentru producția de biomotorină. Indonezia folosește ulei de palmier, iar Brazilia înclină spre uleiul de soia pentru a produce motorină bio.
Trecerea către uleiurile vegetale, în special pentru biocombustibili, se dovedește avantajoasă pentru uleiul de palmier. Cu toate acestea, această marfă a fost supravegheată îndeaproape în ultimii ani, pe fondul preocupărilor legate de defrișare și exploatarea forței de muncă. James Fry, președintele LMC International Ltd, o companie de consultanță agricolă, observă că cererea în creștere pentru uleiuri vegetale va avea, fără îndoială, un impact asupra producției de ulei de palmier, scrie Digi24.
Pe măsură ce cererea de ulei de palmier crește, piața se luptă să țină pasul. Aprovizionarea mondială cu ulei de palmier este dominată de Indonezia și Malaezia, constituind până la 85% din producția totală. Cu toate acestea, producția care depinde de factori precum vremea extremă, restricțiile asupra defrișărilor și o încetinire a replantării arborilor bătrâni și neproductivi amenință viabilitatea industriei.
Potrivit lui Thomas Mielke, directorul general al Oil World, obiectivele pentru biocombustibil ar trebui să fie adaptabile și capabile să țină seama de întreruperile neașteptate ale lanțului de aprovizionare. Mielke subliniază importanța acestor politici pentru întreaga industrie a uleiului și grăsimilor și subliniază necesitatea unor schimbări precaute și măsurate pentru a evita orice impact catastrofal.