Premieră mondială la Craiova, aici a fost făcută prima locomotivă din lume care funcţionează pe bază de ulei de de bucătărie. Astfel, costurile pentru combustibil au fost reduse la jumătate, iar gradul de poluare este extrem de scăzut. Prima locomotivă ecologică este, deocamdată, în teste, informează B1TV.
Inginerii craioveni au folosit o locomotivă Diesel clasică de 2.100 cai putere, al cărei motor a fost adaptat pentru a funcţiona cu ulei vegetal.
„În principal, s-au transformat instalaţiile de alimentare, dar şi instalaţia care asigură condiţiile de ardere ale acestui combustibil”, a spus Petre Bitică, şef serviciu RELOC Electroputere.
Specialiştii au lucrat timp de un an la noua locomotivă, iar costurile proiectului se ridică la aproape un milion de euro.
Prima locomotivă ecologică din România are aceleaşi performanţe ca una Diesel clasică, dar și avantaje în plus, cele legate de mediu şi cele legate de costuri. Combustibilul pentru o astfel de locomotivă costă la jumătate faţă de cel pentru o locomotivă Diesel clasică.
Locomotiva consumă aproximativ 800 de kilograme de combustibil vegetal la o 100 de kilometri. În plus, motorul nu mai poluează mediul înconjurător.
„Din punct de vedere al noxelor emanate în atmosferă, sunt reduse cu 50%. Uleiul bio sau biocombustibilul este total nepoluant, nu conţine sulf”, au precizat specialiştii.
Şi ieşenii se pot lăuda cu o locomotivă specială. De peste 15 ani, în gara Iaşi se află o locomotivă produsă în România, în anii 1930, iar cei de la CFR o consideră o adevărată „regină”. Autorităţile locale vor să o expună în faţa Gării din Iaşi. Locomotiva a fost folosită de regizorul Sergiu Nicolaescu în filmele sale, printre care Orient Expres.
De când a fost pusă pe liniile de cale ferată, locomotiva şi-a păstrat farmecul.
Aceasta va fi luminată şi va avea o instalaţie cu abur, iar primăria Municipiului Iaşi este interesată de acest proiect.
„Va atrage atenţia, cu siguranţă, vrem să preluăm şi iluminatul Gării, iar împreună să aducem un element de noutate. Îl vom sprijini pe domnul director pentru a găsi mijloacele tehnice pentru poziţionarea locomotivei şi să facem un lucru frumos pentru oraş”, au declarat autoritățile.
Proiectul va fi finalizat în vara anului viitor.
Hanu Pavel este un ieşean care a ieşit de ceva vreme la pensie, dar nu poate sta prea mult deoparte de locul în care şi-a petrecut mai mult de jumatăte de viaţă, de Gara Iaşi.
“Deosebit este principiul de funcţionare, este cu abur, celelalte sunt cu motorină, merge cu pacura, carbune, apă. Au fost folosite locomotive cu vechime de peste 50 de ani, poate chiar depăşeste 50 de ani”, a spus Hanu Pavel.