Măsurile de distanțare socială impuse de Guvernul României pentru a împiedica extinderea pandemieid e coronavirus afectează puternic încasărilor CFR Călători şi CFR Infrastructură, transmit Sindicatele din transporturi.
Confederaţia Sindicală Naţională Meridian şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) solicită Executivul, prin intermediul unui comunicat de presă, să adopte măsuri urgente pentru a evita haosul social și blocajul economic, generat de criza din domeniul transporturilor, apărută pe fondul extinderii pandemieid e COVID-19.
Reprezentanții transportatorilordau exemplu altor state europene a căror guverne au intervenit pentru alocarea resurselor financiare necesare menţinerii în funcţiune a transportului feroviar, care, potrivit sindicatelor este “singurul care în această perioadă dificilă poate transporta în siguranţă cetăţenii, prin asigurarea distanţei sociale minime”.
Sindicatele au dat exemplul Marii Britanii, care a preluat integral (100%) cheltuielile operatorilor feroviari pentru călători. De asemenea, Italia, care este într-o situaţie mult mai grea, a finanţat suplimentar pentru a limita anulările de trenuri la 30%, iar Germania susţine financiar traficul regional şi de lung parcurs prin sume importante. Situaţia este similară şi în state mai mici, afirmă acestea.
De asemenea, sindicaliștii din domeniul transporturilor avertizează că lipsa sau întârzierea unei intervenţii de urgenţă va afecta mobilitatea cetăţenilor pe termen lung, fapt ce se va răsfrânge în economie, “cu implicaţii impredictibile asupra securităţii şi a păcii sociale”.
Potrivit sursei citate, odată cu instaurarea stării de urgență și a măsurilor restrictive adoptate de Guvernul României, compania cea mai afectată a devenit CFR Călători şi, indirect, Compania Naţională Căi Ferate CFR SA, afirmă sindicaliştii.
Aceștia enumeră și câteva dintre măsurile bune luate înainte ca pandemia de COVID-19 să afecteze domeniul transporturilor: numirea unui nou management la CFR Călători, îmbunătățirea condițiilor, suplimentările trenurilor, creşterea încasărilor, a parcului activ de material rulant, dar şi la nivelul transparenţei decizionale şi a comunicării.
Amintim faptul că, pe fondul pandemiei de COVID-19, Guvernul României a luat mai multe măsuri restrictive. Executivul a interzis prin intermediul Ordonanței militare nr. 3din 24.03.2020 circulațiatuturorpersoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții:
deplasarea în interes profesional,inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilitățiori deces al unui membru de familie;
deplasărilescurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizicăindividuală a persoanelor(cu excluderea oricăror activitățisportivede echipă), câtșipentrunevoile animalelor de companie/domestice;
deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguină;
deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
deplasarea producătorilor agricoli pentru comercializarea de produse agroalimentare.
Ca urmare a cestor măsuri, CFR a suspendat treptat mai multe călătorii. Ultimele trenuri retrase din circulație vizează perioada 23 martie – 17 aprilie, pe fondul restricțiilor privind circulația.