România e pe ultimul loc în Uniunea Europeană privind ponderea persoanelor care au competențe digitale de bază (doar 28%), dar și a celor care folosesc internetul pentru învățare (numai 11%), arată datele Eurostat publicate la finele anului trecut. Cea mai gravă situație este în mediul rural. În multe cătune nu există nici curent electric, de tablete sau calculatoare nici nu poate fi vorba.
„Ce calculatoare, bre? Unii nu au nici curent electric. Sunt care nu au televizor. Și sunt familii tinere cu mulți copii. Nu au nici tabletă, de niciun fel. Poate la școală ce mai apucă, pe la ore. În rest, nimic”, a spus o săteancă, pentru Adevărul.
În cătunul Borzești, comuna botoșăneană Ungureni, o parte din copii au primit tablete de la stat, în timpul pandemiei, ca să poată învăța online. Mulți, însă, n-au știut să le folosească, așa că le-au lăsat în cutie, de frică să nu le strice.
„Nu știu să umblu pe așa ceva! De unde să știu? Copiii nici atât”, a spus o săteancă din Borzești.
În general, copiii își petrec timpul jucându-se, iar când sunt ceva mai mărișori deja sunt puși de părinți să muncească cot la cot cu ei.
„Puțini din sat au calculatoare. Poate cei care mai lucrează prin afară, pe la oraș. Mai sunt fermieri. Dar restul, de unde?”, a afirmat un alt sătean.
În alte zone e curent, dar nu-i semnal. În cătunul Codreni, comuna Mileanca, de exemplu, mulți copii care au primit telefoane de la părinți sau de la rude se urcă în copaci sau pe case pentru a prinde semnal la internet.