A doua etapă din campania națională de vaccinare împotriva COVID-19 este programată să înceapă în data de 15 ianuarie, însă deja au apărut primele probleme.Deși municipalitățile au început pregătirile, edilii încă nu știu cine va asigura sursa de finanțare pentru înființarea acestor facilități, care impun crearea unor zone specifice, precum cele de triaj, recepție și așteptare. La Timișoara, unde este prevăzută deschiderea a 17 centre de vaccinare, primarul Dominic Fritz susține că neclaritățile legislative îngreunează procedurile.
„Facem acum toate eforturile posibile să le dotăm din ce avem, din ce găsim, din cabinetele școlare, laptopuri nefolosite în instituții și așa mai departe. Ne ajută Colterm să aranjăm, să punem paravane și așa mai departe. Încă așteptăm această ordonanță de urgență unde să fie clarificată sursa de finanțare, unde să fie niște plafoane, pentru că, din păcate, există o prea mare neclaritate care ne îngreunează să finalizăm aceste centre. O parte din aceste centre cred că din partea noastră pot fi dotate, așa cum este prevăzut. Eu nu știu dacă asta și înseamnă că vor fi funcționale, pentru că nu mi-e foarte clar pe partea de personal medical în sine cum vor parcurge lucrurile”, a explicat primarul Dominic Fritz, potrivit Tion.ro.
Tot mai multe voci acuză o slabă organizare de la centru a activităților de vaccinare și reclamă diverse neclarități sau stângăcii. Însuși dr. Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei naționale de vaccinare anti-COVID-19, a fost ținta ironiilor, după ce a folosit sintagma „ad labam” pentru a explica populației o parte din procedurile birocratice specifice, crezând că înseamnă „de mână” în limba latină.
„Beneficiarilor vaccinărilor aceste carduri care se completează de mână: ad labam:nume, prenume…”, este explicația dată de Valeriu Gheorghiță.
Un alt moment hilar a fost acela când Spitalul Județean de Urgență Slobozia a primit dozele de vaccin anti-COVID-19 destinate imunizării medicilor în cutii de pizza. Vaccinarea personalului medical a întârziat cu aproximativ două ore, din cauza distribuției greoaie a serului de la Centrul național de stocare a serului din cadrul Institutului Cantacuzino, potrivit Independent.
„Nu știu despre această situație. Cutiile care sunt livrate de producător sunt asemănătoare unei cutii de pizza, dar conțin cele 195 de flacoane. Este doar o întâmplare să semene foarte mult cu o cutie de pizza, așa sunt ele livrate. Un pachet conține cinci astfel de cutii, ceea ce înseamnă aproximativ 5.000 de doze”, a declarat Valeriu Gheorghiță. Când i s-a atras atenția că există fotografii care atestă că era vorba într-adevăr despre niște cutii de pizza, medicul militar și-a nuanțat răspunsul: „Vă cred, însă cred că acest lucru nu are legătură cu siguranța cu care au fost transportate. Este doar o modalitate în care sunt separate acele doze din pachetul inițial, din ambalarea inițială. Important este să se respecte lanțul de frig pentru că ele nu sunt transportate efectiv în cutii de carton ci sunt în cutii frigorifice care monitorizează în permanență temperatura”.
Chiar și comunicarea legată de vaccinare pare să sufere, deși acest capitol ar putea avea un rol esențial în procentul de populație imunizată. Răzvan Cherecheș, specialist în politici de sănătate, a explicat că inclusiv site-ul vaccinare-covid.gov.ro e „deosebit de slab, nu e deloc user friendly, nu oferă informații”.
„Problema cea mai mare e partea de comunicare, care trebuia să înceapă din momentul în care a venit primul comunicat că vaccinul este în orizont, deci undeva prin luna noiembrie. Până în momentul de față, și site-ul acesta, vaccinare-covid.gov.ro, e un site deosebit de slab, nu e deloc user friendly, nu oferă informații. Abordarea e mai degrabă vom vedea, se va face după caz, timpul de execuție va fi stabilit în funcție de schema aleasă – păi, acestea sunt abordări generale. Comunicarea trebuie să fie făcută customizat pe fiecare grup în parte. Într-un fel comunici cu pensionarii, într-un fel comunici cu tinerii sub 18 ani, într-un fel comunici cu cei din mediul rural, într-un fel comunici cu cei din mediul urban”, spunea Răzvan Cherecheș, în direct pe B1 TV, în finalul lunii decembrie.
Un număr de 125.190 de persoane au fost vaccinate anti-COVID-19 în România, începând cu data de 27 decembrie, cu serul produs de Pfizer și BioNTech.