Consiliul pentru Combaterea Discriminării: NU a fost discriminare în cazul clientului refuzat la Kaufland Odorheiu Secuiesc
Consiliul pentru Combaterea Discriminării a anunțat miercuri că în cazul bărbatului care ar fi fost refuzat să fie servit de o vânzătoare, angajată a magazinului Kaufland din Odorheiu Secuiesc, pe motiv că nu vorbea limba maghiară, nu se întrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directă.
„Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa de soluţionare a petiţiilor în data de 06.09.2017, a soluţionat autosesizarea nr. 4A/2017, având ca obiect posibile fapte de discriminare aduse la cunoştinţa publicului prin difuzarea la data de 31 august 2017 – pe contul vloggerului cu numele „Miliţianul” de pe pagina de internet www.youtube.com – unei înregistrari video în care se relatează refuzul accesului la serviciile oferite de magazinul Kaufland din Odorheiu Seuiesc, din cauza faptului că solicitantul este de naţionalitate română şi vorbeşte doar limba română”, anunţă într-un comunicat CNCD, conform Adevărul.
Oficialii au susținut, totodată, că autorul filmului nu a respectat regulile etice ale testării ce țin de corectitudinea dovezilor: „Prin publicarea filmului testării s-a generat în societate o instigare la ură pe criteriul apartenenţei etnice, săvârşită prin răspândirea unor informaţii incomplete sau false”, susţin cei de la CNCD.
„Raportat la cele constatate, Colegiul director a hotărât în unanimitate următoarele: 1. fapta prezentată prin filmul din speţă nu întruneşte elementele constitutive ale discriminării directe, lipseşte tratamentul diferenţiat şi nu există un raport de cauzalitate între criteriul invocat şi fapta; 2. condamnă public orice comportament de incitare la ură pe criteriul apartenenţei etnice, săvârşită prin răspândirea de informaţii incomplete sau false, prin exploatarea prejudecăţilor din societatea din România, având ca scop sau efect tensionarea relaţiilor interetnice; 3. recomandă părţii reclamate şi tuturor agenţilor economici să adopte măsuri pentru a asigura cunoaşterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de către angajaţii care au în fişa postului sarcini ce ţin de deservirea clienţilor; 4. se va comunica o copie a hotărârii părţii reclamate.”, încheie Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.
Decizia Consiliului pare a fi una corectă, din mai multe motive. Printre acestea se numără faptul că videoclipul este o încercare de manipulare și instigare la ură, autorul are antecedente antimaghiare și filmulețul nu prezintă adevărul integral. În schimb, nimic nu scuză faptul că angajata de la magazin nu știa limba oficială a țării în care trăiește și că oficialii magazinului nu i-au cerut să știe limba, deși magazinul are mulți clienți români.