Consiliul Concurenței verifică o posibilă înțelegere privind prețurile practicate în cabinetele stomatologice: „Legea interzice orice înțelegeri care denaturează concurența pe piața românească”

Publicat: 19 03. 2025, 18:52
Actualizat: 20 03. 2025, 15:01
stomatolog
Sursa foto simbol: Pixabay

Consiliul Concurenței a declanșat o investigație la nivel național pe piața serviciilor stomatologice pentru a vedea dacă există o înțelegere privind prețurile pe care ar trebui să le practice cabinetele stomatologice. Consiliul Concurenței mai verifică dacă există o înțelegere și ca aceste cabinete să nu-și racoleze angajații.

„Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii, decizii ale asociațiilor și practici concertate, care împiedică, restrâng ori denaturează concurența pe piața românească prin stabilirea prețurilor sau orice alte condiții de tranzacționare”, explică instituția.

Colegiul Medicilor Stomatologi, acuzat că se comportă ca un sindicat al celor puternici

Investigația are loc în contextul în care actualul Colegiu al Medicilor Stomatologi, aflat în funcție de un an și trei luni, se confruntă cu acuzații din partea clinicilor mici sau a medicilor stomatologi aflați la început de drum, ce vizează încurajarea practicilor anticoncurențiale.

Conducerea Colegiului Medicilor Stomatologi este asigurată de proprietarii unor importante clinici stomatologice, fapt ce alimentează suspiciunile că aceste practici anticoncurențiale sunt încurajate pentru a proteja interesele clinicilor mari și pentru a neglija interesele cabinetelor mici.

Medicii tineri care abia au reușit să își deschidă mici cabinete stomatologice acuză Colegiul Medicilor Stomatologi că se comportă ca un sindicat al celor puternici și că ignoră medicii la începtu de drum, intersele clinicilor locale, din afara marilor centre universitare sau ale clinicilor obișnuite situate în apartamente sau la parterul blocurilor.

Pe fondul acestei confruntări, între marii proprietari de clinici și tinerii medici stomatologi, care activează în cadrul cabinetelor mici, se va discuta vineri adoptarea unui nou cod deontologic de către Adunarea Generală a Colegiului.

Dacă unele dintre modificarile propuse sunt în spiritul respecatării legii concurenței, alte măsuri vizează relaxarea la publicitatea stradală, publicitatea pe bază de discounturi sau publicitatea televizată. Momentan însă nu este clar dacă aceste modificari vor fi introduse de acest Consiliu al Medicilor Stomatologi.

Consiliul Concurenței, verificări pe piața serviciilor stomatologice

„Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața serviciilor stomatologice având ca obiect o posibilă înțelegere de preț și o posibilă înțelegere de a nu-și racola angajații. La nivel național, investigația este de abia declanșată și operează prezumția de nevinovăție. Noi căutăm să strângem probe să vedem dacă, în mod concret, este vorba de o prevedere introdusă în Codul Deontologic al Colegiului Medicilor Stomatologi, prin care s-ar impune un nivel de preț minim al tarifelor pe care aceștia să le practice. Dacă această prevedere a fost implementată, vom vedea pe parcursul derulării investigației”, a declarat directorul general al autorității de concurență, Daniela Bădilă, pentru Agerpres.

Indicii conform cărora Colegiul Medicilor Stomatologi ar fi stabilit onorarii minime pentru serviciile prestate de membrii săi. Care sunt efectele

Autoritatea de concurență a declanșat, la finele lui ianuarie, o investigație privind posibila încălcare a legislației din domeniul concurenței de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România. Deja au fost făcute inspecții inopinate la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi din România și la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi Iași. Inspecțiile sunt autorizate de Curtea de Apel București.

„Autoritatea de concurență deține indicii conform cărora Colegiul Medicilor Stomatologi ar fi stabilit onorarii minime pentru serviciile prestate de membrii săi. De asemenea, Consiliul Concurenței are suspiciuni că prin intermediul Colegiului s-ar fi introdus unele restricții privind recrutarea personalului de la un cabinet stomatologic la altul, cu scopul de a-și împărți piața forței de muncă specializată în domeniul stomatologic și de a impune un nivel minim al drepturilor salariale. Această practică, denumită ‘no-poach’, prin care nu se contactează, nu se recrutează și nu se angajează persoane care lucrează și/sau au lucrat la vreunul dintre cabinetele stomatologice concurente, elimină concurența reală de pe piață pentru atragerea angajaților, scăzând mobilitatea forței de muncă, chiar ținând-o captivă. Practic, aceste acorduri au drept consecință menținerea salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real”, a mai transmis Consiliul Concurenței.