Condițiile puse de Austria pentru „Air Schengen”: România și Bulgaria să preia solicitanți de azil, controalele la frontierele terestre să se intensifice

Publicat: 28 12. 2023, 16:02
Foto: Hepta.ro / hepta photo agency / Claus Kiefer

România și Bulgaria au anunțat că au ajuns la un acord politic cu Austria privind extinderea Spațiului Schengen. Cele două țări ar urma să intre în Schengen cu frontierele aeriene și maritime, în martie 2024. Ministerul austriac de Interne, de cealaltă parte, s-a limitat la a spune că negocierile continuă, transmite DPA, citată de G4Media.

Ce condiții pune Austria pentru Air Schengen

Însă Austria pune și o serie de condiții pentru a accepta această intrare parțială a României și Bulgariei în Schengen: o creștere a operațiunii Frontex în Bulgaria, bani de la Comisia Europeană pentru o protecție robustă a frontierelor externe, intensificarea controalelor la frontierele terestre și România și Bulgaria să preia solicitanții de azil în special afgani și sirieni.

Potrivit DPA, ministrul austriac de Interne a mai susținut că în acest moment nu au loc negocieri privind aderarea la spațiul terestru Schengen, deci nu există nici vreun termen limită.

Cum a fost primit la București anunțul privind aderarea parțială a României la Schengen

Amintim că, miercuri, Ministerul de Interne a anunțat că pe 23 decembrie a ajuns la un acord politic cu ministerele de Interne din Austria și Bulgaria pentru intrarea în Schengen cu frontierele aeriene și maritime începând din martie 2024. Negocierile pentru aderarea terestră vor continua anul viitor.

Premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, a lăudat rezultatul ca fiind o victorie: „După 13 ani, în sfârșit România va intra în Schengen! Avem acord politic în această privință! Din martie anul viitor, românii vor beneficia de avantajele spațiului Schengen pe cale aeriană și maritimă. Implicit, Portul Constanța își va crește exponențial importanța. De asemenea, sunt convins că în 2024 vom închide negocierile și pentru frontiera terestră”.

Însă Opoziția acuză că România primește prea puțin, de vreme ce îndeplinește criteriile pentru o intrare completă în Schengen.

„Șoferii de camioane vor fi forțați în continuare să își piardă zile la cozi, iar economia va continua să piardă miliarde de euro. Guvernul PSD-PNL și Klaus Iohannis aveau obligația să continue negocierile pentru o aderare deplină. Nu au făcut-o. S-au mulțumit cu puțin. Acum ne vând o înfrângere pe post de victorie. România și-a câștigat dreptul de a intra în Schengen. Îndeplinim toate cerințele. Merităm să fim membri Schengen cu drepturi depline”, a declarat deputatul Ionuț Moșteanu, vicepreședinte USR și purtător de cuvânt al partidului.

Un mesaj similar a avut și europarlamentarul Eugen Tomac, președintele PMP: „Dacă în Consiliul JAI din 4 martie anul viitor, când se va vota intrarea noastră în spațiul european de liberă circulație pe cale aeriană și maritimă, nu se va lua și decizia privind aderarea terestră, atunci nu putem spune că România a intrat în Schengen. Lipsa unui calendar clar pentru aderarea terestră fie și cu data de 1 ianuarie 2025, reprezintă o capcană și o amânare nejustificată. Decizia privind aderarea terestră trebuie luată în același Consiliu JAI din 4 martie, când se va da acceptul pentru Schengenul maritim și aerian, altfel nu vom avea niciun motiv de bucurie”.

Iar Asociaţia Patronală a Transportatorilor ”Europa 2002”, cea mai mare organizație a transportatorilor de mărfuri din vestul țării, a transmis că aderarea României la Schengen doar aerian şi maritim e „praf în ochi”: „Traficul aerian şi naval este infim în România, în comparaţie cu cel terestru, fie că vorbim de persoane, fie că este vorba de mărfuri. Controale în aeroporturi oricum vor exista pentru documente, în timp ce la frontierele terestre vor continua să existe cozile kilometrice”.