Concluzii îngrijorătoare, după un program de monitorizare desfășurat de Ministerului Educației. Ce diferență există între elevii din rural și cei din urban
300.000 de mii de elevi aflați în ani terminali vor susține peste câteva zile primele simulări ale examenelor naționale. Și cum anul acesta vine cu o premieră în ceea ce privește desfășurarea probelor orale, înscrierile la bacalaureat se deschid la jumătatea lunii decembrie, potrivit Știrile ProTv.
În premieră, probele orale se vor ține la începutul anului viitor, așadar, spun profesorii, elevii ar fi trebuit să înceapă deja să se pregătească.
Simulările au scopul de a-i motiva pe elevi să învețe
Profesorii sunt de părere că abia după primele simulări și după ce elevii văd adevăratul nivel la care se află, încep să se pregătească așa cum se cuvine pentru examenele care îi așteaptă. Astfel, primele simulări vor începe din timp.
„La a XII-a, până nu vine prima simulare, nu ne apucăm serios de treabă. De asta încercăm să le dăm o simulare în ianuarie, ca să îi urnim”, a spus Silviu Bălănescu, profesor de matematică.
Privitor la nivelul lor actual de cunoștințe și rezultatele pe care le vor obține, elevii sunt realiști și nu speră la note prea mari.
„Nu sunt pregătită cum trebuie, nu fac toate cele trei subiecte, dar 7-8 tot iau”, a mărturisit o elevă.
Numărul simulărilor pe care le vor susține elevii variază de la școală la școală
În Capitală nu sunt organizate simulări regionale, așa cum se întâmplă la nivelul județelor, și rămâne la latitudinea fiecărui director dacă și când unitatea de învățământ va pregăti astfel de sesiune de simulări.
Până în martie, când Ministerul Educației va organiza simulările naționale, atât pentru bac, cât și pentru evaluarea elevilor care termină clasa a opta, unele școli vor fi trecut deja prin 2-3 simulări, în timp ce altele prin nici o sesiune de simulări.
Până la acest moment, profesorii au parcurs 90% din materia de examen.
Elevii din mediul rural sunt cu trei ani în urmă față de cei din mediul urban
Între timp, un program de monitorizare al Ministerului Educației s-a încheiat, iar concluziile ar trebui să tragă un semnal de alarmă. Potrivit acestora, elevii din rural sunt cu 3 ani în urmă ca nivel de educație față de cei din urban.
Șansele de a obține o notă mare la examene depinde de tot ce au învățat copiii în ultimii 3 ani și jumătate. Iar cum rapoartele arată că un copil de 18 ani din rural este cu 3 ani în urma unuia din urban, ca nivel de pregătire, aceștia trebuie ajutați să recupereze. O altă „lovitură” pentru elevii care urmează să suțină proba de bacalaureat este că probele orale se vor desfășura cu 5 luni mai devreme.
„Au o perioadă mai scurtă în care li se predă. Elevii noștri nu își permit să facă meditații private”, a spus Prof. Cornelia Toader, director.
O școală de la periferie a câștigat un proiect cu bani europeni, cu ajutorul căruia a reușit să dubleze orele pentru materiile de examen.
Îmbunătățirea notelor duce la scăderea riscului ca elevul să chiulească și să abandoneze școala, înainte să-și încheie studiile. Anul trecut, rata abandonului școlar din România a fost de 16%, comparativ cu ținta UE, de 9%. Discrepanțele dintre orașe și sate se văd și aici, când 3% dintre elevii din urban abandonează școala, în timp ce în rural, peste un sfert din elevi renunță la a mai merge la școală, înainte de finalizarea studiilor.