Comunicat UE: România, în topul mortalității rutiere pe continent. Un adevărat masacru anual pe șosele, iată cifrele deceselor comparativ cu țările civilizate
Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, 19.900 de persoane au fost ucise pe drumurile din UE anul trecut.
Conform datelor, situația este alarmantă pentru țara noastră: cele mai multe dintre decese de pe continent calculate la un milion de locuitori se înregistrează în România, urmată strâns la numărul de morți de Bulgaria.
Mai mult, cifrele din acest an anunță o creștere de 06 % a mortalității rutiere față de 2020 și a urmat unei scăderi anuale fără precedent, de 17 % între 2019 și 2020, de la restricțiile de deplasare impuse în pandemie.
Cifrele au fost publicate în contextul în care Comisia Europeană găzduiește anual Premiile de excelență în domeniul siguranței, prin care sunt recompensate proiectele inovatoare în materie de siguranță rutieră din întreaga Europă.
România, un adevărat masacru pe șosele
La nivelul UE, în 2021, potrivit studiului, s-au înregistrat 45 decese rutiere la milionul de locuitori. Comparativ cu situația Suediei, unde au fost notate 20 decese la milionul de locuitori sau 22 în Danemarca, România ține cap de afiș cu un adevărat masacru pe șosele: 92 morți/milion, urmată de Bulgaria, cu un procent de 81 de morți la milionul de cetățeni.
Pentru primele șapte luni ale anului 2022, cifrele preliminare indică o creștere medie cu peste 10 % a numărului de decese cauzate de accidente rutiere în comparație cu aceeași perioadă a lui 2021, notează Calea Europeană.
Strategii europene de reducere totală a mortalității rutiere până la jumătatea secolului
UE vizează reducerea la jumătate, până în 2030, a mortalității rutiere dar și a accidentărilor grave printr-un planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-203o.
Cel din urmă urmărește un obiectiv aproape utopic: planuri în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
Astfel, au fost definiți indicatori-cheie de performanță pentru vehicule, șosele și acostamente sigure; utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv limite de viteză sigure, sobrietatea la volan, prevenirea neatenției la volan și utilizarea centurilor de siguranță și a echipamentelor de protecție și asistență rapidă și eficace în urma unui accident.
Siguranța rutieră a fost un element esențial al inițiativelor ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T și Cadrul pentru mobilitate urbană, notează Calea Europeană.