Comisia Europeană a anunțat, luni, că a aprobat o garanție de stat în valoare de aproximativ 19,3 milioane de euro – circa 94 de milioane de lei – în favoarea companieie aeriene de stat TAROM, se arată într-un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.
Măsura are scopul de a despăgubi compania aeriană pentru pierderile provocate direct de pandemia de COVID-19 și restricțiile de călătorie introduse de România și alte țări de destinație pentru a limita răspândirea coronavirusului între 16 martie și 30 iunie. Acestea au obligat TAROM să își anuleze majoritatea zborurilor programate, ceea ce i-a afectat puternic cifra de afaceri.
Comisia a analizat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, care îi permite Comisiei să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi anumite întreprinderi sau anumite sectoare (sub formă de scheme) pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente extraordinare. Comisia consideră că măsura adoptată de România va acoperi pagubele care au legătură directă cu pandemia de coronavirus.
Astfel, ofirmă independentă de audit va verifica ca ajutorul să nu depăşească pagubele suferite în perioada 16 martie -30 iunie. După examenul de audit, orice sprijin public de care TAROM a beneficiat peste pagubele suferite vor trebui returnate. În consecinţă, riscul de supra despăgubire este exclus, consideră executivul comunitar.
Sprijinul de stat va lua forma unor garanţii de stat.
Comentând acțiunile civile declanșate de Ryanair la CJUE împotriva ajutoarelor acordate de țări precum Germania și Franța, Bogdan Chirițoiu a explicat că până și Comisia Europeană este mai „temătoare” și „mai puțin generoasă cu aprobările de ajutoare”.
„Suntem toți curioși să vedem cum vor sfârși aceste cazuri. Sunt și companii pe care criza le-a prins într-o poziție destul de bună, Ryanair, care e prezent și în România, chiar și WizzAir, care e prezent puternic în România, și într-un fel companiile astea au și ele dreptatea lor să spună, domnule, pandemie e pentru toată lumea, noi ne descurcăm și fără ajutor de stat, de ce dați atâți bani concurenților noștri? În același timp, regulilor permit guvernelor să salveze companiile care sunt în dificultate. E clar că nu e vina directă a acestor companii că a apărut compania. Nici Lufthansa, nici KLM nu aveau de unde să estimeze că va apărea această criză, n-aveau de unde să estimeze că guvernele vor interzice călătoriile. E clar că niște evenimente neprevăzute, care nu erau sub controlul companiilor, le-au afectat business-ul”, declaraBogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței,în direct pe B1 TV, la „Drumurile noastre” cu Ștefan Etveș, în 25 septembrie.
El sublinia că,„până acum, poziția legală este că aceste ajutoare sunt permise. Ce va decide Curtea Europeană de Justiție vom vedea. Ce e adevărat însă, sub presiunea acestor procese, Comisia Europeană a devenit mai restrictivă, deci și ea e mai temătoare de ce va spune Curtea Europeană de Justiție și mai puțin generoasă cu aprobările de ajutoare”.