Consiliul Concurenței avertizează firmele care anunță public scumpiri că pot duce la denaturarea pieței și riscă amenzi. Autoritățile anchetează deja posibile înțelegeri care ar putea avea loc între producătorii de ouă, zahăr și unt.
Potrivit statisticilor, în România, în preajma sărbătorilor prețurile cresc destul de mult și nu în toate cazurile cererea justifică fenomenul. Transpus într-un grafic, prețul cărnii de miel vândute în România a avut două vârfuri clare în ultimii doi, ambele în preajma Paștelui. În lunile de aprilie, un kilogram a ajuns să coste chiar și 50 lei în unele zone, potrivit Știrile ProTV.
În ceea ce privește prețul ouălor, tendința este aceeași. Luna aprilie este perioada din an în care românii plătesc cel mai mare preț pentru aceste produse. În preajma Paștelui, consumul acestor alimente se triplează față de o periodă obișnuită din an.
Principiul pieței spune că, dacă oferta este mai mică și cererea pentru un anumit produs crește, intervine automat și creșterea prețurilor. Însă, în unele cazuri, scumpirile sunt nejustificate. Pentru a preveni fenomenul, Consiliul Concurenței atenționează firmele care anunță public scumpiri că riscă amenzi.
„Devine o incitare la creșterea prețurilor, la coordonarea comportamentului ca să ajungem la creșterea prețurilor. Pe partea de ouă și noi, și ei suntem pățiți. Le-am aplicat amenzi de aproape 3 milioane de euro. Am descoperit faptul că au existat discuții între principalii producători de ouă din România în ideea de a crește prețul produselor”, a declarat Bogdan Chirițoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Astfel de înțelegeri între producători s-ar fi petrecut pe parcursul mai multor ani, iar dosarul este acum în instanță.
De cealaltă parte, reprezentanții sectorului avicol spun că scumpirile au loc mai mult la raft. Ba chiar unii dintre marii fermieri au anunțat prețuri mai mici la ouă pentru că producția este foarte bună.
„Prețurile odată crescute, arareori sunt diminuate după aceea. Poate la unele companii e o intenție un pic speculativă, poate la altele e o intenție de a mai acoperi parte din costurile care au crescut până acum și poate vor să pregătească terenul ca oamenii să fie pregătiți psihologic să vadă prețuri mai mari”, a spus Bogdan Belciu, economist.
Totuși, aceste scumpiri nu s-ar produce dacă nu ar exista și oameni dispuși să plătească. Iar la noi, spre deosebire de alte popoare, sărbătorile sunt momentele în care trebuie să avem de toate, indiferent de costuri.