Anul școlar 2020 – 2021 începe în 14 septembrie, fiind luate în calcul trei scenarii – roșu, galben și verde – în funcție de situația epidemiologicăa, a anunțat în 5 august președintele Klaus Iohannis. Două zile mai târziu, Universitatea din București propune, de asemenea, comunității academice trei scenarii de lucru pentru desfășurarea activităților în anul universitar 2020-2021.
Dat fiind contextul actual pandemic și în urma analizei formulelor utilizate până în prezent, dar și a unor exemple de bune practici, Universitatea din București propune comunității academice trei scenarii de lucru pentru desfășurarea activităților în anul universitar 2020-2021.
Scenariul 1 – activități academice derulate în sistem „față în față”
Scenariul 2 – activități academice derulate în sistem „blended”
Scenariul 3 – activități academice în sistem online.
În luarea deciziei cu privire la scenariile adoptate, se vor lua în calcul mai multe criterii, printre care, riscul de apariție și de răspândire a infectării în fiecare facultate; riscul calculat pentru profesori/studenți: persoanele aflate în grupuri vulnerabile, cu risc major vor putea alege să rămână în sistem online și în cazul scenariului hibrid.
De asemenea, se vor lua măsuri stricte de distanțare în sălile de curs, calculându-se procentul de studenți care pot veni la curs/seminar pentru fiecare activitate și vor fi asigurate circuite unidirecționale în spațiile facultăților.
„Scenariile și măsurile mai sus enunțate vor fi dezbătute în consiliile facultăților, urmând ca, la nivelul Universității din București, să se decidă asupra celor mai bune variante și asupra contextelor în care se va face tranziția de la un scenariu sau altul, în funcție de evoluția situației”, transmit reprezentanții Universității București.
Scenariul 1 – activități academice derulate în sistem „față în față”
Dotarea sălilor cu mijloacele specifice de dezinfecție / sterilizare;
Introducerea unor secvențe fizice de triaj sanitar pentru studenți și cadre didactice;
Planificarea accesului în spațiile de învățământ pe formațiuni de studii adecvate capacității sălilor și susținerea simultană a unor activități educaționale în mai multe săli.
Amenajarea spațiilor educaționale în conformitate cu standardele sanitare / de distanțare prevăzute în legislația conformă
Scenariul 2 – activități academice derulate în sistem „blended”
Amenajarea spațiilor educaționale în conformitate cu standardele sanitare / de distanțare specifice;
Dotarea sălilor cu mijloacele specifice de dezinfecție / sterilizare;
Introducerea unor secvențe fizice de triaj sanitar pentru studenți și cadre didactice;
Implementarea unei perioade (1-2 săptămâni) de „inducție” destinată studenților de anul I;
Adaptarea curriculară la derularea activităților educaționale în sistem hibrid;
Alternarea activităților educaționale față-în-față și online pe parcursul întregului semestru, în funcție de specificul fiecărei activități și de resursele disponibile, prin împărțirea pe tipuri de activități;
Alternarea activităților educaționale față-în-față și online pe parcursul întregului semestru, în funcție de specificul fiecărei activități și de resursele disponibile, prin împărțirea pe perioade de timp (de exemplu: o parte din semestru, activitățile educaționale se susțin online, iar cealaltă parte se susțin față-în-față);
Alternarea activităților educaționale față-în-față și online pe parcursul întregului semestru, în funcție de specificul fiecărei activități și de resursele disponibile, prin împărțirea pe sub-formațiuni de studii (de exemplu: într-o perioadă de timp, o parte dintre studenți desfășoară activități față-în-față, iar cealaltă desfășoară activități online, urmând să se facă rocada);
Dotarea spațiilor educaționale (a sălilor de curs și a celor de seminar) cu mijloace multimedia, pentru a putea stabili conexiunea sincron cu studenții conectați online;
Pregătirea și administrarea resurselor tehnologice de susținere a activităților online.
Scenariul 3 – activități academice în sistem online
Adaptarea curriculară la modalitățile de desfășurare a activităților online;
Pregătirea și administrarea resurselor tehnologice de susținere a activităților online;
Pregătirea cadrelor didactice pentru susținerea activităților online;
Sprijinirea studenților provenind din grupuri vulnerabile pentru participarea la activitățile online.