Trenurile de noapte între Stuttgart și Veneția și între Munchen și Genova se numără printre câteva servicii noi lansate în ultimele zile.
Noile rute sunt în vigoare din 11 decembrie anul acesta, aducând o multitudine de noi oportunități de călătorie pentru anul care urmează, după cum arată The Guardian.
Printre cele mai importante se numără Genova și Dresda, ambele asigurând noi servicii internaționale de noapte cu vagon de dormit, un nou tren zilnic între Polonia și Lituania și legături îmbunătățite între Oslo și Stockholm.
Trenurile de noapte au fost în centrul atenției în ultimul an sau în ultimii doi ani. Determinarea colectivă de a reduce numărul de zboruri a determinat cererea de trenuri de noapte, dar mai există și un alt factor cheie.
Pandemia ne-a încurajat pe toți să regândim modul în care prețuim spațiul personal și, dintr-o dată, posibilitatea unei călătorii confortabile peste noapte într-un compartiment privat are un farmec deosebit, fie că este vorba de un vagon de dormit pentru o persoană singură sau două persoane sau de un compartiment cușetă pentru o întreagă familie.
Stuttgart a fost în trecut un nod important pentru trenurile de noapte europene: În urmă cu 50 de ani, era pe ruta trenului Orient Express.
Orașul din sud-vestul Germaniei a dispărut din programele de noapte, dar a revenit în stil mare cu o nouă plecare zilnică a trenului de noapte la ora 20.29, cu vagoane de dormit spre Veneția, Viena, Budapesta, Ljubljana și Zagreb.
Lista de destinații atrăgătoare este completată de un vagon de dormit spre Rijeka în perioada Crăciunului și a Paștelui și apoi din nou de la jumătatea lunii mai până la începutul lunii octombrie 2023.
De la Stuttgart la Rijeka durează puțin mai puțin de 15 ore, culminând cu o călătorie minunată printre dealurile din Istria înainte de o coborâre abruptă spre Golful Kvarner.
O călătorie de o noapte cu cearceafuri albe și strălucitoare în confortul unui vagon de dormit începe de la aproximativ 84.93 Euro pentru Viena, Veneția sau Budapesta și puțin mai mult pentru stațiile din Slovenia sau Croația.
Cu conexiuni atât de bune de la Londra via Bruxelles sau Paris către Stuttgart, călătorii din Marea Britanie pot folosi trenul de la ora 20.29 din Stuttgart ca o poartă de acces către aventuri în jurul Adriaticii în vara anului 2023.
În această lună a apărut, de asemenea, un nou tren de noapte de la Praga și Dresda la Basel. Trenul continuă dincolo de Basel până la Zürich, oferindu-le călătorilor din capitala cehă posibilitatea de a alege între două rute de noapte complet diferite spre Zürich – cea tradițională prin Linz, care traversează Liechtenstein în toiul nopții, și noul serviciu prin Saxonia.
Pentru călătorii din Londra, acest serviciu oferă o nouă rută credibilă către Dresda și Praga, călătorind prin Paris până la Karlsruhe, de unde trenul de noapte către Praga pleacă la ora 23.07. Trenul de Dresda sosește la ora 7.05, iar cel de Praga la ora 9.38.
O alternativă bună pentru trenurile de noapte și, de fapt, pentru multe alte trenuri europene, este Rail Europe. Pentru noul tren de noapte de la Praga către sud-vestul Germaniei și Elveția via Saxonia, cele mai ieftine tarife pot fi cele de la Căile Ferate Cehe.
Operatorul feroviar național al Austriei, ÖBB, a anunțat în urmă cu câteva luni că va circula cu trenuri spre Liguria de la sfârșitul anului 2022, iar toată lumea a presupus că acest lucru înseamnă doar Genova.
Dar a făcut o surpriză de ultim moment în noiembrie, cu vestea că Nightjet-ul de la Munchen va continua dincolo de Genova, deservind coasta Cinque Terre în drum spre destinația sa finală din La Spezia. Noua rută a fost lansată la 11 decembrie.
Aceasta oferă șansa de a lua cina devreme în München, apoi de a vă îmbarca într-un tren confortabil de noapte și de a coborî în dimineața următoare la Rapello la ora 10.14 sau Levanto la ora 10.46.
Cu astfel de orare civilizate, ruta va atrage cu siguranță călătorii care se îndreaptă spre Toscana. Trenul de noapte existent de la München ajunge la Florența la ora 6.18 dimineața, ceea ce este mult prea devreme pentru majoritatea călătorilor.
Cu cât mai plăcut va fi să vă bucurați de o croazieră feroviară ușoară de-a lungul coastei Liguriene, coborând din Nightjet la ora 11.10 în La Spezia, care are legături bune cu Pisa și alte orașe din Toscana.
Noul serviciu din München către Liguria este completat de o ofertă similară din Viena, care pleacă din capitala austriacă la ora 19.18 pentru o călătorie de seară pe remarcabila cale ferată Semmering.
Vagoanele din München și Viena se unesc la primele ore ale dimineții la Villach, în Carintia, de unde trenul își continuă călătoria spre sudul Italiei, oprindu-se la Milano și Pavia în drum spre Genova și coastă.
Tarifele pentru o singură călătorie din München sau Viena către orice destinație din Liguria încep de la 30 de euro pentru o călătorie austeră de o noapte pe un scaun, dar călătoria în cușetă costă de la 50 de euro, iar cazarea în vagonul de dormit de la 70 de euro.
În Franța, știrile feroviare principale din această lună au fost, ca și în Marea Britanie, legate de greve, dar operatorul național SNCF strecoară câteva trenuri suplimentare de lungă distanță în orarele din 2023.
Există TGV-uri suplimentare între Paris și orașul Freiburg din sud-vestul Germaniei. Nu este o mare surpriză aici, dar o destinație franceză complet nouă va apărea pe tablourile de plecare de la Freiburg pe 17 decembrie, odată cu lansarea unui serviciu săptămânal către Bordeaux.
De la regiunea Pădurea Neagră din Germania la Bordeaux în mai puțin de opt ore ar fi fost imposibil cu o generație în urmă.
Poate că este o rută pentru iubitorii de vinuri, dar nu asta este ceea ce determină cererea; este vorba, mai degrabă, de un parc tematic aflat la nord de Freiburg, care este foarte popular printre vizitatorii francezi.
Acesta are acum o stație dedicată numită Ringsheim/Europa-Park, unde, de la jumătatea lunii decembrie, veți putea lua nu doar un tren săptămânal spre Bordeaux, ci și un TGV direct spre Marne-la-Vallée-Chessy, pentru Disneyland Paris.
Acest itinerar îi va atrage cu siguranță pe cei care doresc să viziteze cele două parcuri tematice de top din Europa într-o singură călătorie. Tarifele pentru o călătorie dus-întors de la Freiburg sau Ringsheim la Bordeaux încep de la 59 de euro.
În primăvara anului trecut, activiștii din domeniul transporturilor au făcut apel la autoritățile europene cu privire la absența totală a serviciilor feroviare transfrontaliere în Lituania, într-un moment în care Kaunas era în centrul atenției ca capitală culturală europeană.
Autoritățile poloneze și lituaniene au răspuns prin introducerea, la 1 iulie, a unui serviciu local de două ori pe săptămână de la Białystok la Kaunas. Acum, acest serviciu a fost ridicat la statutul de Intercity, cu plecări zilnice din Cracovia și Varșovia spre Lituania.
Trenul pleacă din Cracovia la ora 4.01 dimineața, când călătorii raționali ar trebui să fie încă adormiți. Plecarea din Varșovia are loc la ora 7.35, ceea ce înseamnă că sosește la Kaunas și Vilnius după-amiaza târziu.
O curiozitate a noului serviciu este că este necesară o schimbare ușoară de tren la Mockava, o mică stație situată chiar în interiorul Lituaniei, unde pasagerii trec de la trenul polonez la cel lituanian.
Este o conexiune garantată și există tarife de trecere. Un bilet dus-întors pentru călătoria de nouă ore de la Varșovia la Vilnius începe de la 120 złoty (aproximativ 25 de euro).
O îmbunătățire binevenită a serviciilor pe ruta Oslo-Stockholm a fost demarată la 11 decembrie. Numărul de trenuri directe a crescut la cinci pe zi, iar pe traseu debutează trenurile confortabile și moderne SJ3000.
Durata călătoriei a fost redusă, cele mai rapide servicii ducând acum puțin peste cinci ore. Tarifele pentru o singură călătorie încep de la 385 coroane suedeze (35 de euro).