Cea mai importantă autostradă din 2024 ratează finalizarea: „S-a întâlnit hoțu’ cu prostu’ pe contractul ăsta, ca în proverb”

Publicat: 27 09. 2024, 07:20
Sursă foto: Facebook CNAIR

Deși trebuia să fie gata inițial acum doi ani, autostrada care este veriga lipsă dintre Portul Constanța și Pitești, fără ca traficul să mai treacă prin București, nu va fi gata nici în acest an.

Contractul de 850 de milioane de lei a fost semnat încă din 2019

În jurul Capitalei se construiește în prezent un nou inel rutier de mare viteză care să ocolească Bucureștiul. Este vorba despre Autostrada de Centură A0, iar pe partea de Sud măsoară aproape 50 de kilometri și a fost împărțită în 3 loturi – de la Autostrada Soarelui A2 la est, la Autostrada A1 București – Pitești în vest.

Lotul 1 și Lotul 2, de la A2 la DN6, au fost deschise treptat anul trecut și în acest an, astfel încât Lotul 3 din A0 Sud a rămas practic singurul lipsă care să conecteze A1 de A2, practic Portul Constanța de Pitești, fără ca traficul de tranzit să mai treacă prin București sau pe actuala șosea de centură.

Contractul de 850 de milioane de lei cu asocierea Aktor (Grecia) – Euroconstruct Trading (România) a fost semnat încă din 2019, dar după o întârziere mare în etapa de proiectare lucrările au început în 2021.

Termenul de finalizare a lucrărilor a fost amânat de către constructor de trei ori doar anul acesta

Într-un răspuns transmis la solicitarea HotNews.ro, Compania de Autostrăzi spune că pentru acest contract data inițială de finalizare era 23 noiembrie 2022 și că a oferit constructorului o extensie de timp până la 6 noiembrie 2023.

„Data de finalizare a contractului a fost prelungită până în prezent întrucât sunt în curs de soluționare litigii în instanță și revendicări ale antreprenorului în curs de soluționare”, explică CNAIR.

În prezent, pe cei aproape 18 kilometri de autostradă stadiul fizic este de aproape 73%, deși constructorul încă este în faza incipientă cu unele structuri și pasaje.

Practic, la stadiul actual, tronsonul de autostradă nu are cum să mai fie gata anul acesta, explică pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructură (API), una dintre cele mai importante voci din societatea civilă care urmărește derularea marilor proiecte de infrastructură din țară.

„Din punct de vedere al Capitalei și al traficului, al închiderii semi-inelului și, practic, să unești Constanța de Pitești, să unești de port ocolind complet Bucureștiul… Este de mare efect. Din punctul nostru de vedere, să închizi această legătură lipsă era cel mai important obiectiv în 2024”, spune Ciurea.

El consideră că „este, cu siguranță, cel mai mare eșec din acest an”.
Care ar fi explicația? „Păi s-a întâlnit hoțu’ cu prostu’ pe contractul ăsta, ca în proverb. Adică e statul care nu-și face treaba cu relocările, cu birocrația în general și un constructor care profită de chestia asta ca să mai ciupească acolo ceva.

El e prieten cu extensia de timp pe contractul ăsta. Sunt în continuare relocări de rețele care nu s-au rezolvat”, acuză reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.