Ce trebuie să facă românii din străinătate pentru a vota prin corespondență la alegerile prezidențiale și parlamentare
Alegătorii români cu domiciliul sau reședința în afara țării care doresc să voteze la alegerile prezidențiale sau parlamentare din acest an prin corespondență se pot înregistra online pe portalul web www.votstrainatate.ro., anunță Autoritatea Electorală Permanentă.
Anunțul AEP privind votul prin corespondanță
Site-ul www.votstrainatate.ro cuprinde secțiunile: Alegerea Președintelui României și Alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, în cadrul cărora există două categorii: Alegător în străinătate la o secție de votare și Alegător în străinătate prin corespondență.
Pentru alegerea Președintelui României din acest an, până la data de 26 septembrie a.c., 6751 de alegători au depus cereri pentru a vota la secție și 4562 de alegători s-au înregistrat pentru a vota prin corespondență.
De asemenea, până la aceeași data, pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților, 6067 de cetățeni au depus cereri pentru a vota la secție și 4278 de cetățeni s-au înregistrat pentru a vota prin corespondență.
Alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care doresc să își exercite dreptul de vot PRIN CORESPONDENŢĂ, trebuie să se înregistreze cu această opțiune, PENTRU FIECARE TIP DE SCRUTIN. Termenul-limită de înregistrare ca alegător prin corespondență la alegerile pentru Președintele României este data de 10 octombrie 2024, iar la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților este data de 17 octombrie 2024.
În acest sens, alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reședință, adresa de e-mail, precum și opțiunea de transmitere în țară sau la reprezentanța diplomatică a votului exprimat prin corespondență. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate și a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine.
Lista documentelor care atestă reședința în străinătate, stabilită prin ordin al ministrului afacerilor externe, poate fi consultată pe site-ul Autorității Electorale Permanente sau al Ministerului Afacerilor Externe, fiind accesibilă la următorul link: https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/anexa_consolidata_la_omae_373-2024_cu_omae_507-2024.pdf
După finalizarea procedurii de înregistrare pe portal, alegătorul va primi un e-mail de verificare care conține un link valabil pentru 24 de ore, ce trebuie să fie accesat pentru confirmarea cererii, în caz contrar nerealizându-se validarea înregistrării. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul prin corespondență se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.