Beneficiile extrasalariale și bonusurile reprezintă o modalitate importantă prin care companiile își motivează și își recompensează angajații, contribuind astfel la retenția și satisfacția acestora.
Potrivit Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, majoritatea clienților pentru care furnizează servicii de HR pun la dispoziția angajaților diverse beneficii cu ocazia sărbătorilor pascale.
Companiile oferă cel puțin un beneficiu extrasalarial de Paști, printre care se numără cadouri în bani și/sau tichete cadou, zile libere, tichete culturale, dar și altele. Cel mai răspândit beneficiu este reprezentat de cadouri în bani, potrivit newsbucuresti.ro.
Conform specialiștilor Accace, beneficiile extrasalariale și bonusurile oferite de angajatori în perioada sărbătorilor de Paști pot varia în funcție de sectorul de activitate și politica fiecărei companii. Astfel, ele pot lua forma cadourilor în bani și/sau în natură, respectiv a tichetelor cadou în valoare de până la 300 lei, se pot cuantifica în zile libere extra sau tichete culturale, menționează aceeași sursă.
„Extinderea gamei de beneficii din ultimii ani se observă cel mai mult în sectoarele de activitate în care există o concurență puternică pentru angajați. Aici întâlnim o varietate extinsă, de la abonamente medicale private pentru toți membrii familiei, la cadouri cu ocazia sărbătorilor legale sau de 8 martie, abonamente la sală, programe de wellbeing și sănătate emoțională. Un aspect nou, având în vedere perioada pandemică și post-pandemie, este indemnizația de telemuncă, practic un buget pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, acordat odată cu tranziția către telemuncă”, a declarat Laura Ștefan, Managing Director Accace România.
Un aspect foarte important de avut în vedere în momentul stabilirii formei de bonusare acordate personalului, atrage atenția Managing Director-ul Accace România, se referă la cunoașterea clară a tipurilor de beneficii care se pot oferi angajaților.
„Acestea trebuie incluse în contractul individual de muncă și/sau regulamentul intern, respectiv contractul colectiv de muncă, acolo unde este cazul și menționate furnizorului de servicii de salarizare pentru a fi impozitate corespunzător. În plus, Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 a introdus o serie de modificări și completări la Codul fiscal, printre care un nou plafon pentru veniturile neimpozabile pe care angajatorii le pot acorda. Prin urmare, o serie de beneficii acordate lunar sunt scutite de impozitul pe venit și contribuțiile sociale, în limita a 33% din salariul de bază brut, dar și cu respectarea altor plafoane, acolo unde este cazul. Astfel, printre acestea numărându-se contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, serviciile turistice și/sau de tratament, indemnizația de telemuncă, primele de asigurare voluntară de sănătate ș.a.”, explică Laura Ștefan.
Raportat strict la așteptările angajaților, beneficiile și bonusurile extrasalariale reflectă recunoașterea performanțelor individuale sau de echipă și reprezintă o formă de motivare concretă. Cu cât procesul de bonusare este mai transparent și echitabil, iar acestea sunt acordate în mod regulat și consistent, cu atât impactul la nivelul bunăstării angajaților este mai mare.