Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR), i-a îndemnat joi, 6 ianuarie 2022, pe credincioșii prezenți la slujba de sfințire a Agheasmei Mari, din Dealul Mitropoliei din București, să se gândească și la botezul poporului român.
În cadrul slujbei religioase, Patriarhul a oferit și semnificația Agheasmei. Potrivit liderului BOR, apa sfințită în ajunul Botezului Domnului şi în ziua Sărbătorii Botezului Domnului, numită şi Agheasma Mare, are o bogăţie de daruri duhovniceşti.
Agheasma Mare este „binecuvântată printr-o slujbă mai bogată şi o rugăciune mai intensă”, spre deosebire de Agheasma Mică, susține preotul.
„Care sunt foloasele duhovniceşti ale acestei ‘ape mari’ sau ale acestei Sfinţiri Mari a apei, numită Agheasma Mare? În primul rând ne aduce aminte de Botezul Domnului, în al doilea rând ne aduce aminte de botezul nostru.
(…) Binefacerile acestei Sfinţiri Mari a apei se extind, şi anume prin apa aceasta se curăţeşte sufletul şi trupul celui care gustă apa şi celui care se stropeşte sau este stropit cu ea, (…) primim prin Agheasma Mare şi vindecare de boli şi de patimi. Iar în plus primim sfinţirea vieţii noastre şi alungarea puterilor potrivnice.
De aceea, credincioşii vor să sfinţească sufletul şi trupul, dar şi casa şi grădina şi ceea cea au împrejurul casei, pentru că binecuvântarea Iordanului înseamnă sfinţirea tuturor oamenilor care cred în Sfânta Treime şi cheamă ajutorul Sfintei Treimi pentru că simt iubirea Sfintei Treimi”, a declarat Patriarhul Daniel, joi.
Boboteaza marchează ultima zi din ciclul sărbătorilor de iarnă, dedicată purificării mediului înconjurător, în special sfinţirii apelor.
Sărbătoarea creștină aminteşte de Botezul Domnului în apa Iordanului, la vârsta de 30 de ani. Potrivit tradiţiei, la Bobotează se săvârşeşte slujba de sfinţire a apelor – Agheasma Mare, care are semnificaţia simbolică de act de regenerare cosmică.
Apa sfinţită de Bobotează se bea dimineaţa, pe nemâncate, până la Odovania praznicului Botezului Domnului din data de 14 ianuarie, apoi Agheasma Mare se păstrează în case şi se consumă în afara acestor zile binecuvântate de Biserică, doar cu acordul preotului duhovnic.
Sărbătoarea Botezului Domnului precede ziua în care în Biserica Ortodoxă este pomenit Soborul Sfântului Ioan Botezătorul.