Ce au în comun Dan Șova, salvarea pe mare și misteriosul proprietar al aerodromului Tuzla

Publicat: 20 08. 2014, 11:47

Dorin Ivașcu, fost direct general al Tarom în regimul comunist și proprietarul aeroportului Tuzla, și-a folosit influența cu scopul de a deturna fonduri europene de până în 50 de milioane de euro printr-o metodă inedită.

Ivașcu a obținut abuziv, prin atribuire directă în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Dan Șova, un contract de prestare a unui serviciu de interes general, precum salvarea de vieți omenești pe mare. Miza: fonduri europene nerambursabile de câteva zeci de milioane de euro pe care, legal, doar o companie de stat le-ar putea accesa.

FILMUL CONTRACTULUI ÎN TREI ACTE

ACTUL I. În septembrie 2013, firma lui Dorin Ivașcu, Regional Air Services, cea care are în patrimoniu și aerodromul Tuzla, a primit prin atribuire directă, adică abuziv, contractul de prestare a unui serviciu de interes general în baza Hotărârii 380 a CJ Constanța (vezi document). Însă cu toată bunăvoința președintelui CJ Constanța, Nicușor Constantinescu, în prezent suspendat și cercetat penal de DNA, hotărârea nu a primit avizul Consiliului Concurenței, prin urmare nu a produs efecte juridice.

ACTUL II. Ivașcu s-a repliat la Consiliul Local Tuzla și cu succes. Chiar în luna cadourilor, CL Tuzla a emis hotărârea 130/05.12.2013 prin care RAS Tuzla primea prin atribuire directă contractul de prestare a SIEG-ului menționat. După doar patru zile, Consiliul Concurenței a fost de data acesta de acord cu contractul și a dat aviz pozitiv. Ceea ce tehnic este imposibil, dar posibil în realitate pentru un om de afaceri cu o vechime de patru decenii în aviație și cu conexiuni la vârf în mediul politic local.

ACTUL III. Accesul firmei lui Ivașcu la fonduri europene destinate exclusiv companiilor de stat a fost pecetluit de un act normativ emis de o agenție a statului – Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) – și în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Dan Șova.

În martie 2014, Ivașcu, de numele căruia se leagă și un controversat proiect de HG prin care aerodromul Tuzla ar putea deveni aeroport internațional și punct de frontieră, a primit prin atribuire directă un contract de asigurare a activității de căutare și salvare a vieții omenești pe mare și intervenții în caz de poluare (serviciu SAR) printr-o hotărâre a ARSVOM (vezi document).

Cele trei decizii sunt fundamental ilegale dat fiind că nu există legislație prin care un serviciu de interes general să poate fi încredințat direct.

Astfel, contractul obținut de RAS Tuzla încalcă trei legi:

  • legea 51/2006 privind serviciile comunitare
  • OUG 34/2006 privind achizițiile publice
  • OG 119/1999 privind controlul intern/managerial potrivit căruia orice autoritate publica este obligată să aprobe proceduri interne privind încredințarea unui serviciu de interes economic general.
  • Așadar, toate cele trei Acte au încălcat principiul transparenței procedurilor de încredintare a seviciilor publice și cele de interes economic general. Mai mult, a fost obturat accesul oricărui alt potențial operator (de stat sau privat) al acestui serviciu prin atribuirea directă, ceea ce instituie practic un monopol ilegal obținut de RAS Tuzla.

    Jongleria celor trei acte administrative a avut un scop cu multe zerouri: înlesnirea acccesului RAS Tuzla la fonduri structurale europene de zeci de milioane de euro, pe care compania lui Ivașcu le vânează din 2011 încoace pentru a-și finanța proiectul de modernizare și extindere a aeroportului Tuzla.

    Foarte important de precizat este că singurii beneficiari eligibili ai fondurilor structurale europene din Programul Operațional Sectorial Transport (POST) sunt companiile de stat din subordinea Ministerului Transporturilor. Apare întrebarea legitimă: ce caută în Ghidul de accesare a respectivelor fonduri o companie exclusiv privată precum  RAS Tuzla cu un proiect aprobat modernizare a aeroportului cu bani europeni? Informația poate fi verificată consultând site-ul AMPOST la secțunea MASTERPLAN GENERAL DE TRANSPORT – varianta aprilie 2014, unde printre multitudinea de proiecte admise spre a fi testate  ale companiilor de stat selectate, regăsim și SC REGIONAL AIR SERVICES  cu proiectul de ,Modernizare și extindere a aeroportului Tuzla” ca fiind admis. Și nota bene: finanțarea implică 0% contribuție din partea aplicantului, RAS Tuzla, ceea ce face ca contribuția să fie una  exclusiv publică – 75% FEDR și restul de  25% de la bugetul de stat. 

    De aici, se nasc și alte nelumuriri. Este actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, informat în legătură cu modul de atribuire a acestui contract? Este de așteptat ca DNA să înceapă o anchetă asupra atribuirii directe a unui serviciu de interes general către o firmă privată în mandatul fostului ministru Dan Șova ?