CCR dezbate, joi, sesizările depuse de Avocatul Poporului în legătură cu starea de alertă și instituirea carantinei
Judecătorii de la Curtea Constituțională dezbat joi sesizările depuse de Avocatul Poporului referitoare la starea de alertă și la carantină. Contestațiile pe tema actelor normative au fost depuse pe 3 iunie și 27 mai iar termenele la care acestea sunt luate în discuție au fost devansate de CCR. Inițial, dezbaterile fusesereă programate pentru 9 și 14 iulie.
Judecătorii de la CCR discută sesizarea Avocatului Poporului pe tema legii privind starea de alertă
Ședința de joi a Curții Constituționale începe la ora 9.00, iar primul punct aflat pe ordinea de zi se referă la sesizarea depusă de Avocatul Poporului în legătură cu Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Unul din articolele contestate prevede că atunci ”când starea de alertă se instituie pe cel puţin jumătate din unităţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul ţării, măsura se supune încuviinţării Parlamentului. Parlamentul se pronunţă în şedinţă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului, în termen de 5 zile de la data solicitării de încuviinţare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviinţare, starea de alertă încetează de îndată.(4)Parlamentul poate încuviinţa măsura adoptată de Guvern integral sau cu modificări”.
În sesizarea sa, Avocatul Poporul susține că legea conține prevederi care nu respectă Constituția pentru că ”prin aprobarea de către Parlament a unei hotărâri a Guvernului de instituire a stării de alertă, se aduce atingere principiului separaţiei puterilor în stat”.
Un alt articol menționat în sesizarea depusă de Avocatul Poporului prevede că anumite fapte comise în perioada stării de alertă sunt contravenții ”în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni”. Este vorba despre ”neefectuarea lucrărilor pentru demolarea parţială sau totală a unor construcţii, instalaţii sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantaţii sau păduri, de către persoanele fizice sau juridice ori de către personalul instituţiilor şi autorităţilor publice desemnate potrivit art. 5 alin. (4) lit. g);ş)împiedicarea de către orice persoană fizică a efectuării lucrărilor pentru demolarea parţială sau totală a unor construcţii, instalaţii sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantaţii sau păduri, stabilite potrivit art. 5 alin. (4) lit. h)”.
În aceeași contestație sunt menționate și prevederi referitoare la amenzile instituite pentru anumite contravenții, precum și la faptul că unele contravenții pot fi constatate de ”personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, precum şi de subofiţerii şi ofiţerii de pompieri şi protecţie civilă”.
CCR dezbate contestația depusă de Avocatul Poporului în legătură cu legea referitoare la instituirea carantinei
Tot joi, judecătorii de la CCR discută sesizarea privind Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.11/2020 privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente instituirii carantinei.
Unul dintre articolele contestate este cel care cuprinde prevederea potrivit căreia ”măsurile privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii, precum şi bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii”.
Un altul face referire la faptul că în cazul unei epidemii sau pandemii sau a unei situații de urgență de sănătate publică internaţionale declarată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, dacă exista un risc iminent pentru sănătatea publică, ”ministrul sănătăţii instituie carantina pentru persoanele care intră pe teritoriul României din zonele afectate”, la propunerea Grupului tehnic de experţi din cadrul Ministerului, ca măsură luată pentru limitarea răspândirii îmbolnăvirilor.
În legătură cu aceste prevederi, Avocatul Poporului este de părere că ele nu respectă Legea fundamentală pentru că ”permit dispunerea unor măsuri de restrângere a exerciţiului libertăţii individuale, prin acte administrative (ordine) emise de organe administrative (Ministrul Sănătăţii)”.
PNLa depus, luni, la Parlament,cererea de revocare a Renatei Weber din funcția de Avocat al Poporului. Liberalii o acuză pe Renate Weber că a depășit atribuțiile legale pe care le are, ceea ce a avut consecințe asupra funcționării sistemului sanitar în timpul pandemiei de coronavirus.