Cât costă eliberarea unui pașaport în 2024 și ce acte vă sunt necesare

Cât costă eliberarea unui pașaport în 2024 și ce acte vă sunt necesare
Sursa Foto: Facebook/ Instituția Prefectului Municipiului București

Chiar dacă în Uniunea Europeană cetățenii românii pot călători doar în baza buletinului, pentru a călători în afara țărilor membre ale uniunii aveți nevoie de un pașaport. Marea Britanie este una dintre țările în care vă trebuie un astfel de document, deoarece aceasta a ieșit din UE pe data de 1 ianuarie 2021, de asemenea pentru destinațiile turistice exotice.

Pentru a elimina pierderea de timp, toți cei care doresc să-și facă un pașaport sau să și-l reînnoiască trebuie să cunoască regulile, documentele necesare și taxele pe care trebuie să le plătească pentru obținerea acestui document.

Cum se obține eliberarea unui pașaport în 2024?

Începând cu acest an, modalitatea de a obține pașaportul s-a simplificat. Pentru evitarea aglomerației și a timpului pierdut la cozi, autoritățile au introdus și opțiunea de programare online, și procedura decurge foarte rapid dacă știi ce taxe trebuie să plătești și de ce documente ai nevoie.

Pentru persoanele majore cu domiciliul în România, aveți nevoie de:

– cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.

-documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.

–  paşaportul anterior, dacă acesta există.

În cazul minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani, pentru eliberarea pașaportului simplu electronic sau simplu temporar, aveți nevoie de:

– certificatul de naștere al minorului, în original;
– actele de identitate ale părinților sau al unuia dintre părinți, al tutorelui legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, în original;
– dovada achitării taxelor pentru pașaport, completate pe numele minorului, în original;
– pașaportul vechi al minorului, dacă acesta există în situația în care cererea pentru eliberarea pașaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte, aceasta trebuie însoțită și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte sau alte acte, după caz.

Cum se poate face  programare online pentru eliberarea pașaportului?

Pentru a evita cozile și timpul pierdut la acestea, dar și pentru a-ți elibera rapid pașaportul, poți alege varianta programării online. Aceasta se poate realiza foarte simplu pe platforma epasapoarte.ro. Este important de știut că aceste programări se respectă în totalitate, iar dacă întârziați chiar și 3-4 minute, o puteți pierde.

De asemenea, din data de 20 martie 2023, programările online pentru pașapoarte pot fi realizate şi pe platforma HUB de servicii a Ministerului Afacerilor Interne.

Cât costă eliberarea pașaportului în 2024?

Taxele pentru obținerea documentului pot varia în funcție de tipul acestuia, dar și de vârstă.

– pentru pașaportul simplu electronic, taxele sunt de 258 de lei – pentru persoanele cu vârstă peste 12 ani, respectiv 234 de lei, pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani
– pentru pașaportul simplu temporar, taxa unică este de 96 de lei, indiferent de vârstă.

Unde se pot plăti taxele pentru obținerea pașaportului?

Începând de la data de 7 septembrie 2020, taxele pentru eliberarea pașaportului se pot achita la casieriile unităților CEC Bank, precum și la stațiile de plată Selfpay ale CEC Bank, fizic, dar și online, prin intermediul platformei ghiseul.ro.

Orice metodă de plată a taxelor de pașaport alegeți, chitanța de plată sau tranzacția trebuie să conțină următoarele date:

– tipul pașaportului solicitat
– numele, prenumele şi CNP-ul persoanei beneficiare
– contul IBAN, codul fiscal şi denumirea Instituţiei Prefectului judeţului (sau municipiul Bucureşti) unde va fi depusă cererea de eliberare
suma plătită

Cum și când se ridică pașaportul

Începând cu 18 decembrie 2023, românii care solicită un pașaport electronic și furnizează un număr de telefon mobil vor primi un SMS la sosirea documentului la ghișeu, conform unui comunicat al DGP.

Concret, mesajul text trimis solicitanților va fi următorul: „Bună ziua! Pașaportul este la ghișeu, vă puteți prezenta pentru ridicare! Dacă nu sunteți destinatarul vizat, vă rugăm să ignorați acest mesaj! DGPașapoarte.”

Veste bună pentru românii din Diaspora! Pașapoartele pot fi reînnoite fără să mai vină în țară

Pașaportul românilor din Diaspora poate fi reînnoit fără ca aceștia să mai vină în țară. Un astfel de act de identitate în format electronic poate fi obținut și prin intermediul împuternicirii unei alte persoane aflată în România.

Așadar, atunci când aveți nevoie de un pașaport nou, care poate a fost pierdut, furat sau a expirat, nu trebuie să vă mai veniți în țară, ci doar să vă prezentați la un consulat pentru solicitare.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`