Când expresia „Say cheese!” chiar are sens: Un artist a învățat doi șobolani să-și facă selfie
Într-un proiect conceput de artistul francez Augustin Lignier, doi șobolani au fost dresați să-și facă selfie-uri cu ajutorul unei camere cu butoane.
Șobolanii au fost dresați să apese un buton care declanșa o cameră atașată la cușca lor
Când cei doi șobolani au început să-și facă propriile fotografii cu o cameră atașată la cușcă, artistul Augustin Lignier a spus că se simte „super puternic”.
Ca parte a studiilor sale postuniversitare în 2021, Lignier a cumpărat doi șobolani de la un magazin de animale de companie din Franța, unde locuiește, și le-a construit o cușcă elaborată.
Folosind un mecanism care le dădea zahăr rozătoarelor ori de câte ori apăsau un buton, el le-a antrenat să-și facă selfie-uri – și, în acest proces, a construit un comentariu asupra noțiunilor de plăcere, recompensă și comportamentele de dependență induse de social media.
Autoportretele pe care și le-au făcut șobolanii sunt „o modalitate frumoasă de a atrage privirea”, a spus Lignier, adăugând că acestea oferă o modalitate „jucăușă” de a explora subiecte precum durata redusă de atenție și impactul algoritmilor de social media.
„Când ai o astfel de putere, (chiar) când o faci doar cu doi șobolani mici (nu) miliarde de oameni, simți că poți manipula totul”, a adăugat el. „Și acesta este un sentiment cu adevărat ciudat.”
Lignier și-a bazat designul cuștii pe „Skinner Box”, un dispozitiv inventat de psihologul american B.F. Skinner pentru a studia comportamentul animalelor. Artistul a spus că s-a inspirat din experimentele științifice, dezvoltate de Skinner în anii 1950, care au antrenat animale pentru a îndeplini sarcini complexe.
Bucățica de zahăr este o paralelă cu tacticile folosite de companiile de social media
Pe măsură ce cei doi șobolani – pe care Lignier i-a numit Augustin și Arthur, după el și fratele său – au început să-și exploreze noul mediu, ei atingeau la întâmplare butonul care le dădea zahăr, a spus Lignier. Apoi, pe parcursul a aproximativ o săptămână, au început să înțeleagă efectul pozitiv al apăsării butonului, asociindu-l cu bucățica de zahăr.
Odată ce au înțeles acest lucru, Lignier i-a mutat într-o cușcă normală – cu intenția de a face animalele să uite de zahăr – înainte de a le muta înapoi în cușca originală. Dar, de data aceasta, butonul nu le oferea o recompensă de zahăr de fiecare dată când era apăsat.
În schimb, bucățile de zahăr erau oferite în mod aleatoriu, dar pentru că creierul șobolanului „asociază plăcerea cu zahărul și zahărul cu butonul… ei îl atingeau oricum”, a spus Lignier, adăugând că uneori șobolanii apăsau butonul pentru zahăr de mai multe ori pe minut.
Supărarea lor când nu primeau bucățica de zahăr a produs o serie de selfie-uri, dintre care unele arătau exact gradul de disperare la care ajunseseră aceștia.
Acordarea de recompense la întâmplare pentru realizarea selfie-urilor a vrut să arate tacticile folosite de companiile de social media și de aplicațiile de întâlniri pentru a-i face pe utilizatori să revină, a spus Lignier.
„De fiecare dată când ei (șobolanii) apasă butonul, au dopamină în creier”, a spus Lignier. „Am fost fascinat de asta.”
După ce și-au petrecut câteva zile făcând selfie-uri, șobolanii de companie au fost trimiși să locuiască cu mama lui Lignier în Arles, în sudul Franței, până când au murit și au fost îngropați în grădina ei din spate.