Călătorii în Europa trebuie să se pregătească de haosul din aeroporturi, pur și simplu nu mai sunt destui angajați

Călătorii în Europa trebuie să se pregătească de haosul din aeroporturi, pur și simplu nu mai sunt destui angajați

Mai mult de jumătate din angajații aeroporturilor europene au fost disponibilizați în timpul pandemiei, iar acum nu se găsesc suficienți oameni pentru a face față cererii. În plus, foarte mulți lucrători din industrie nu mai sunt de acord să lucreze pe aceiași bani, în contextul inflației galopante care a lovit Europa.

Majoritatea celor afectați vor trebui să găsească soluții pe cont propriu

Cei care pleacă zilele acestea în Europa trebuie să fie pregătiți pentru întârzieri mari și anulări de zboruri.

Sau chiar să se descurce pe cont propriu, după cum reiese și din anunțul companiei Lufthansa de pe aeroportul din Frankfurt, postat luni dimineață pe Facebook de consultantul în turism Răzvan Pascu: „Din cauza numeroaselor anulări de zboruri, vă rugăm să vă faceți propriile aranjamente pentru continuarea călătoriei cu trenul sau la un hotel sau acasă. Programările sau rezervările la hotel nu mai pot fi făcute de către colegi”.

Foto: Hepta – DPA Images / Andreas Arnold

Și totuși ce se întâmplă în industria aviatică europeană?

Într-o manifestare de sinceritate rară, compania germană Lufthansa, a doua ca mărime din Europa, le-a trimis zilele trecute clienților o scrisoare în care i-a anunțat că este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească în lunile următoare: „Încă lipsesc prea mulți angajați și resurse, nu numai la partenerii noștri de la infrastructură (nr.- aeroporturi, servicii de securitate etc) dar și în departamentele noastre”, scrie Lufthansa.

Din anunțul companiei germane reiese că principala problemă pe care o întâmpină acum companiile aeriene și aeroporturile o reprezintă lipsa de personal. Pentru a-i face față, unele companii caută să ia măsuri urgente.

De exemplu, Marea Britanie, unde luna trecută mii de bagaje au rămas blocate pe aeroportul Heathrow pentru că nu avea cine să le manevreze, a anunțat că urgentează testele de securitate pentru noii angajați. În acest sens, verificările de contraterorism pentru lucrătorii care se ocupă de bagaje durează acum mai puțin de zece zile. Adică jumătate din timpul alocat în luna martie.

De ce nu mai au companiile aeriene și aeroporturile europene suficienți angajați în plin sezon?

Un răspuns poate fi găsit și într-un raport făcut de Federația europeană a lucrătorilor din transporturi (ETF) în 2021 și care arată că 58,5% din angajații din aeroporturile europene au fost trimiși acasă. În plus, mai spune studiul respectiv, 191 mii de angajați din domeniul aviației (piloți, însoțitori de zbor etc) și-au pierdut locurile de muncă, iar la aceștia se adaugă și angajații cu joburi temporare, astfel încât numărul total s-ar ridica la aproximativ un sfert de milion de oameni.

Imaginile haosului de pe aeroportul Heathrow din Marea Britanie. Mii de bagaje au rămas abandonate (VIDEO)

Pe fondul acestei lipse de personal, companiile aeriene trebuie să facă față unei creșteri a cererii de bilete de avion care va ajunge la 82,7% din cea din 2019, potrivit estimărilor oficiale ale IATA. Practic, după ieșirea din pandemie, europenii și-au reluat obiceiul de a zbura pe care l-au avut înainte. Ceea ce nu era chiar atât de greu de anticipat.

Sindicatele din industria aviatică își cer drepturile

Mai trebuie spus că, în aceste zile, companiile și aeroporturile se confruntă și cu greve și mișcări sociale ale angajaților, motivate de inflația galopantă care s-a instalat în Europa după începerea războiului din Ucraina.

Sindicatele lucrătorilor de pe aeroportul Charles de Gaulle din Paris solicită, de exemplu, o creștere salarială de cel puțin 300 de euro de persoană, în timp ce compania oferă maxim 4%. Conflictul de muncă vine în contextul în care cele două părți semnaseră în pandemie un acord pentru stabilirea salariile, numai că, după cum spun angajații, „condițiile s-au schimbat între timp”.

Și în alte locuri din Europa sunt așteptate conflicte de muncă. O mie de piloți de la SAS (Scandinavian Airlines System) amenință și ei cu greva generală.

În același timp, Michael O Leary, șeful Ryanair, a declarat recent că prețurile biletelor de avion vor crește probabil în perioada următoare pentru că zborurile au devenit prea ieftine și este imposibil să mai faci profit în condițiile creșterii costurilor. În prezent prețul mediu al unui bilet Ryanair este de 40 de euro.

Ce spune comisarul pentru Transporturi Adina Vălean legat de problemele din aviația europeană

Într-o discuție cu HotNews.ro, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a explicat că situația din aeroporturi este cunoscută la nivelul Comisiei, dar că, în principal, ar fi vorba doar despre „trei mari aeroporturi europene” care generează probleme, fără a le nominaliza.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
23:56 - Un accident grav de circulație a avut loc joi seară în Cluj. Cinci tineri, printre care o adolescentă de 15 ani, au fost transportați la spital
23:53 - Ursula von der Leyen a anunțat un ajutor de 10 miliarde de euro pentru ţările afectate de inundaţii
23:37 - Rareș Bogdan, despre amendamentul care-l ajută pe Iohannis să candideze la parlamentare: Nu lăsăm pe nimeni în urmă. Ne respectăm președinții de partid și de țară. Privim spre viitor
23:27 - Țara din Europa care va limita folosirea limbii ruse. Nu va mai putea fi folosită la locurile de muncă sau pe bancomate
23:14 - Cum a scăpat Mario Iorgulescu de pedeapsa de 13 ani și 8 luni de închisoare. Motivare: Nu a intenționat să omoare pe cineva / Opinia separată a unui judecător: Tânărul era beat, drogat, conducea cu viteză excesivă, a trecut pe roșu
23:00 - Cât costă o vacanță de șapte zile, la un hotel all inclusive în prima vacanță a elevilor. Unele destinații deja nu mai au locuri
22:39 - Bogdan Paraschiv (Partida Romilor): Am auzit încă de acum 6 – 7 luni că e posibil ca Iohannis să candideze la parlamentare (VIDEO)
22:33 - Momente de groază la bordul unui avion. În timpul zborului, pasagerii au început să „sângereze din gură și din urechi”
22:07 - Diana Buzoianu (USR) acuză PNL de ipocrizie în relația cu Nicușor Dan: L-au atacat atâtea luni și acum îl caută. Teatru ieftin pentru voturi (VIDEO)
22:02 - Țuțuianu: Iohannis a tot căutat un loc de muncă bun și cald, după ieșirea din mandat. Probabil candidatura lui la Senat e susținută de Ciucă pentru un fel de întoarcere a unor servicii pe care i le-a făcut președintele în ultimii ani (VIDEO)